Extrasport

CNAIR nu învață din greșeli: De la Bordura Ucigașă, prin Drumul Ucigaș și până la Ulița Groazei

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fosta CNADR, are o istorie presărată cu decese pe drumurile de care nu a avut grijă. Eu am început să mă lovesc de CNAIR din 2011, de când am atras atenția în articole asupra „bordurii ucigașe” de pe DN1, cu care i-am tocat ani de zile până în 2016 când toată presa a preluat denumirea, forțat, în urma unui grav accident de circulație. Acum, în 2023, mă lovesc de CNAIR din nou când această autoritate a statului de data aceasta vrea să mă mute din casă prin „inițiativa” de a  transforma o stradă din Corbeanca în „Ulița Groazei”, încălcând normele legale (din documentele pe care le dețin la această oră). Dar, să o luăm pe rând. 
Toate articolele pe tema Corbeanca - A0

Bordura Ucigașă de pe DN1

DN1 a avut mulți ani de zile, pe segmentul București - Balotești și mai departe, o bordură pe centrul ei, prin care o minte luminată a dorit să separe sensurile de mers. Această bordură, timp de ani de zile, a cauzat accidente mortale. Șoferii o călcau cu roata mașinii din neatenție sau lipsă de vizibilitate și săreau direct pe contrasens.

Eu am scris constant de-a lungul timpului despre ea aiciaici sau aici, doar spicuind din câteva exemple găsite repede. Primul articol găsit a fost din 2011 aici pe site. „Bordura ucigașă” în sus, „bordura ucigașă” în jos, nu s-a întâmplat nimic cu ea, presa centrală nu o semnala.

Până în 2016, cu acest accident și acest articol. Pe 12 mai 2016, un Logan care circula spre București a sărit pe contrasens direct pe un Ford Mondeo, în dreptul podului de la Ikea. Loganul sărise, catapultat, direct pe partea frontală a Mondeo. În Mondeo se aflau o femeie în vârstă de 35 de ani și copilul ei. Cel care a fost de vină, șoferul Loganului a scăpat cu viață. Femeia a murit. Copilul a scăpat, dar a rămas fără mamă.

Am trecut pe la acel accident în acea seară. Motorul de la Mondeo sărise din mașină, făcuse o gaură prin gardul cu zăbrele albastre metalice groase de la podul Ikea și căzuse pe breteaua de asfalt de sub pod. 

De data aceasta, presa centrală a preluat partea cu bordura ucigașă. Scandalul a fost uriaș, drama uriașă. Nu știu câte accidente au fost pe DN1 din cauza bordurii, mortale sau nu, dar estimez din 2011 până în 2016 la ordinul zecilor.

Cine instalase bordura ucigașă? CNADR, actualul CNAIR. Din ce știu eu până astăzi nimeni nu a tras la răspundere CNADR-ul - nici la nivel de instituție și nici la nivel de persoane fizice - pentru decizia de a gira și implementa acel proiect cu bordura.

După accidentul din mai 2016, la nici câteva zile distanță, CNADR a anunțat că montează parapeți pe DN1 pentru despărțirea sensurilor. Demontarea bordurii și montarea parapeților a durat aproximativ o lună de zile. Atât. Cred că prin iunie - iulie 2016 totul era gata.  Cât o fi costat? Are preț, pentru ce s-a petrecut acolo?

Să nu uităm, parapeții de pe DN1 au venit ca urmare acestor accidente oribile, oameni au plătit inutil cu viața pentru ele. Ani de zile, autoritățile au tratat subiectul cu indiferență completă, deși au fost informate timp de ani de zile. 

Câte accidente mortale au mai fost pe DN1 din 2016 până acum, cu mașini intrate pe contrasens, după instalarea separatoarelor? Zero. Este drept, au mai fost câteva accidente mortale în zonele scurte lăsate conform necesităților proiectului fără parapeți, dar pentru că nu s-a acordat prioritate. Nu se poate spune că infrastructura a fost de vină pentru ele.

Drumul Ucigaș

Am citit ieri un articol foarte bun pe G4Media despre Drumul Ucigaș, adică DN 85 - poreclit și Drumul Ucigaș.

De ce este bun articolul? Pentru că vine cu cifre, lucru rar în România. Peste 900 de accidente și peste 270 de morți, în ultimii zece ani. 

Cauza principală a deceselor de pe Drumul Ucigaș? Lipsa despărțirii sensurilor. Abia acum CNAIR le va separa, dar din ce înțeleg in articol separarea va fi aplicată parțial pe aproximativ 7 kilometri din cei peste 80 cu probleme.

La fel ca în cazul DN1 cu Bordura Ucigașă, doar după separarea sensurilor se va putea arunca vina pe șoferi. Până atunci, cauza de bază a fost și este nesistematizarea drumului și faptul că nu există o autostradă ca lumea după 35 de ani de la căderea comunismului în România.

Ulița Groazei din Corbeanca

Mergem mai departe, la ce face CNAIR în 2023. A0 trece pe lângă localitatea Corbeanca din Județul Ilfov. A0 face parte dintr-un proiect pentru care România a primit fonduri europene de aproximativ 1 miliard de euro, conform descrierii de pe siteul CNAIR.

Ce face CNAIR în Corbeanca, în 2023? Se gândește cum să folosească o parte a Lotului 2 Nord al A0 pentru a fi tranzitat de o stradă comunală (strada Codrului) din Corbeanca. Mai multe detalii sunt aici.

Ce implicații va avea acest demers? Pe lângă cele legale pe care instituțiile alături de persoanele interne nu le consideră, se va ajunge la situația ca străzi rezidențiale din Corbeanca să fie transformate în șosele de viteză, pentru că noul acces creat de CNAIR & Friends le va lega direct la DN1. 

Proiectul de a transforma străzi rezidențiale în șosele de mașini a fost numit de Fanatik drept „Ulița Groazei”, fiind preluat la acest moment și de Hotnews, Realitatea TV și ActiveNews

Ulița Groazei este o denumire elocventă, pentru că străzile rezidențiale pe care CNAIR va aduce trafic auto intens spre și dinspre DN1 nu susțin în fapt decât un trafic local. Nu au lățimea suficientă pentru două sensuri de mașini, nu au marcaje, nu au trotuare. Au limitare la 30 km/h. Lucruri pe care le arată și expertiza extrajudiciară realizată de localnici. Însă, la inițiativa CNAIR și în ciuda declarațiilor „verzi” ale ministrului transporturilor Sorin Grindeanu, străzi cu case de locuit și verzi, se vor transforma în șosele de viteză, poluate, nesigure - total neamenajate pentru acest scop.

Pe aceste străzi se va circula constant 60-80-100km/h. Aceste străzi au cel mai mare parc din Corbeanca pe traseu, au o grădiniță cu peste 700 de copii. Sute de rezidenți vor trebui să împartă drumul, atunci când merg pe jos sau cu bicicleta, cu mii de mașini pe zi, privind mereu înapoi la șoferi să nu fie loviți.

Interesează pe CNAIR că aici se vor petrece accidente? Priviți istoria de mai sus. Eu cred că nu, deși ar trebui după atâția ani de învățăminte sângeroase.

Nu va fi vina șoferilor sau pietonilor pe Ulița Groazei

Spre deosebire de cazurile de mai sus, comunitatea din Corbeanca afectată va avea grijă ca CNAIR, alături de persoanele și instituțiile care vor gira acest proiect, să justifice proiectul nu doar cu documente la momentul startului acestuia, ci să răspundă legal și de la primul accident ce va avea loc acolo.

Pentru că nu va fi vina șoferilor sau pietonilor când o mașină îi va lovi mortal sau nu, ci a celor care au girat deschiderea de trafic într-un mod foarte discutabil, pe străzi care legal nu au fost amenajate pentru așa ceva, deși au avut loc avertizări repetate și cu bună-credință. 

La nivel mic, în Corbeanca, se poate observa nivelul de respect pentru lege, pentru oameni, pentru ordine arătat de instituțiile statului român și ale partidelor care se află la decizie. Nu se dorește ca lucrurile să fie realizate cu respect pentru oameni, ci sumele de interese trec peste orice obstacol cu orice preț.

Partidele care au girat prin oamenii lor aceste acțiuni vor câștiga poate niște voturile pe termen scurt ale unor șoferi grăbiți din Corbeanca, dar vor pierde alte mii și zeci de mii de voturi cu siguranță pe termen mediu și lung prin mediatizarea constantă a acestui caz inacceptabil în 2023, atât din punct de vedere legal, cât și uman. Nu mai vorbesc despre ce va fi la un accident, le va ieși pe nas și își vor aduce aminte că au fost avertizați cu bună-credință, dovezile sunt online. 

„Cu mârlănie”

Este greu de înțeles pentru mine cum CNAIR și alte instituții ale statului pot gira așa ceva, cum pot porni și pune în practică așa ceva având atâtea probleme potențiale, dar și atâtea tinichele în spate. Cum pot dormi acasă știind că, dacă fac ceva, mâine poate muri cineva pe o stradă deschisă în mod discutabil și forțat.

Eu nu înțeleg, recunosc. Și de aceea sunt aici și nu acolo.

Am întâlnit mulți oameni de când mă ocup de Uliței Groazei. Am întrebat oameni hârșâiți în astfel de spețe, de ce, cum e posibil să se treacă de lege, de aspecte umane etc. Și mi-au spus cum. Cel mai bun răspuns este acesta: „Cu mârlănie”. 

Și mi s-a clarificat de-odată. Cu mârlănie a fost făcută Bordura Morții, cu mârlănie au murit acolo oameni sărind pe contrasensuri. Cu mârlănie au avut loc peste 900 de accidente pe Drumul Morții. Cu mârlănie se face în Corbeanca Ulița Groazei din Corbeanca pe care sute de pietoni se vor teme la fiecare pas pentru viața lor.

Dar, despre mârlănie, într-un text din zilele viitoare, este o temă bună de tratat separat.

Vadim Cușnarencu



CNAIR nu învață din greșeli: De la Bordura Ucigașă, prin Drumul Ucigaș și până la Ulița Groazei