Liga 1

Google si Conținutul de sport din România

Modul în care Google înțelege conținutul de sport din România pare foarte ciudat. Recent, un proiect finanțat de Google, un proiect al altora bazat pe conținut de sport și pe o idee a mea din 2004 s-a închis. Separat, în urma cu câțiva ani, Google a apăsat un buton și a dat onlinesport.ro în jos. 

Sunt două subiecte dintincte, pe care le voi explica separat.

Primul este proiectul Jurnalisport, despre care puțini știu. S-a închis, dar aceasta nu este o știre în sine, ci este o știre pentru că implica un mare nume, Google. Ce era Jurnalispor? Un modul care permitea cititorilor unui site să publice propriile știri din sport. A fost început în anul 2016 de Gazeta Sporturilor cu 50.000 de euro oferiți de Google pentru această idee. 

În 2004, la 2 ani după ce deschisesem onlinesport.ro, am inclus pe Forum o sectiune, se numea „Jurnalist pentru o zi”. Cum funcționa? Userii din Forum puteau afișa articolele lor din sport, iar alții să citească și să comenteze. În 2007 am făcut un mic site numit sportstar.ro, bazat pe aceeași idee, doar că lumea putea publice atunci pe un site separat, site-ul lor, nu pe un Forum. Practic, o idee preluată de Jurnalisport devenit aceeași Mărie cu altă pălărie.

Ce mi-am dat atunci seama? Lumea nu are chef de scris, de creat. Are chef de consumat și pierdut vremea. În „Jurnalist pentru o zi” nu a mai scris nimeni din 2014. La sportstar.ro am renuntat pentru ca se scria rar, dupa aproximativ un an de zile, nu mai stiu. Dar, în 2016, iată că în România alții au reușit so obțină o finanțare pentru o idee veche, nu a lor. Chiar si plătind lumea să scrie, din ce am citit astăzi se primeau premii în bani pentru articole, cei de la Jurnalispor nu au avut substanță în materiale scrise de oameni.

Nici nu mă gândesc ce aș fi putut face eu cu 50.000 de euro în dezvoltare, palpabil, concret, pentru cei cărora le le place sportul.

Ok, așadar Google oferă unora bani pentru dezvoltare. Acest lucru este foarte bine, pentru că Google ajută conținutul digital din care și el până la urmă beneficiază. Întrebarea este: puteau aduce plus valoare cei care au primit finanțare? Cei care nu știau deja au răspunsul acum.

Și mai e o întrebare: 50.000 de euro pentru companii cu bugete de milioane este un premiu de natură să creeze plus valoare? Aici, în mod cert, răspunsul este nu.

Dar ce face Google cu alții? Nu doar că altora nu le oferă sprijin financiar, dar le reduce  și prezența în propriul motor de căutare.

La începutul anului 2015, onlinesport.ro a fost trimis din partea de sus a căutărilor din sport, brusc, pe ultimele pagini. Onlinesport.ro a adus în 2001 în Romînia știrile de sport în timp real, clasamente și rezultate postate online la minut, transmisii live text. Nu o făcea nimeni. La acel moment erau doar două ziare de sport, ProSport și Gazeta Sporturilor, care postau noaptea online ziarul de a doua zi. E greu de crezut, dar în 2001-2002-2003 nu puteai afla rezultatul unui meci de astăzi din Divizia A decât a doua zi, pe online-ul din România. 

Am adus încă din 2001 cam tot ceea ce se face și astăzi, iar alții au urmat șchiopătat abia cu trei ani mai târziu. Nu mai vorbesc că tu, cititorul acestui site, beneficiezi de facilități și o platformă modernă și ușor de navigat încă din anii 2000. Alții s-au trezit să aplice concepte de bază din 2014 sau deloc, în România, pe sport. Dar aici nu intru în detalii, nu are sens.

În 2015, în februarie, Google a considerat de pe o zi pe alta că onlinesport.ro nu este demn, nu merită să mai apară pe o poziție bună, competitivă în căutările organice de pe sport, deși apar acolo pe locuri bune  site-uri care nici măcar nu sunt de sport sau site-uri care au și ele ceva sport. Nici clasamentele, nici liveurile noastre cele mai bune nu sunt promovate de google prin afisarea pe o pozitie decentă. Apărem în general foarte jos. Repet, asta s-a întâmplat de pe o zi pe alta. De unde eram sus sau foarte sus am ajuns la un pocnet de degete, jos. 

Caut „știri sport” în Google și mă uit cu stupoare că onlinesport.ro nu apare deloc în listă. Deloc la această căutare. Deloc? Vorbim de un site specialist de sport.

Nu pot ști de ce sau cine de la Google a făcut acest lucru, pentru că nu am cum. Dar a făcut-o.

Și e ciudat, pentru că, în ciuda faptului că Google e cel mai mare și important motor de căutare din lume, el se bazează pe conținutul generat de terți și ar trebui să știe că există lucruri care se pot face mai bine sau că există greșeli. 

Google ar trebui să sprijine cu echidistanță eforturile private, corecte, proiectele originale, ceea ce i-ar aduce mai multă valoare și respect digital din partea tuturor, mai ales a celor care cât de cât se pricep.

Dacă Google nu respectă conținutul tău digital, atunci ce sens mai are ca un creator de conținut să fie în Google?

onlinesport.ro: Vadim Cușnarencu



Google si Conținutul de sport din România