Premier League

Nike, in centrul unui scandal in Anglia: "Vor sa ia pielea de pe noi"

Compania Nike a lansat in Anglia noile tricouri ale echipei nationale cu pretul de 90 de lire sterline (in jur de 108 euro). Costul este considerat umflat atat de fani, cat si de unii fotbalisti, care considera politica de preturi a Nike drept o bataie de joc. Nike a preluat echipamentul de la Umbro, compania britanica avand inainte niste preturi mult mai umane. Inclusiv in Romania, Nike isi vinde produsele la niste preturi mult mai mari fata de cele din strainatate si nu are de ani de zile o politica de vanzari online cu preturi mai mici.

Clive Efford, reprezentantul neoficial al britancilor pe probleme de sport,  a declarat pentru BBC ca noile preturi ale Nike sunt "dezamagitoare,  in timp de mijlocasul de la Queens Park Rangers, Joey Barton, afirma ca "vor sa ia pielea de pe noi".

Cele mai scumpe tricouri Nike vor fi identice cu cele pe care echipa nationala a Angliei le va purta la Cupa Mondiala 2013. Federatia Engleza de Fotbal s-a dezis total de politica de preturi, lasandu-i pe cei de la Nike sa ia castanele din foc.

Nike vinde si niste tricouri mai ieftine, cu 60 de lire, in timp ce versiunile pentru copii cu varste intre 8 si 15 ani costa £42.

Tricourile de £90 au o "tehnologie de racorire" imbunatatita, fata de cele de £60, conform site-ului Nike. Practic, tot un plastic ordinar, pe care nu il poti porta mai mult de cateva ore.

Efford a declarat pentru BBC: "Sunt dezamagit ca fanii trebuie sa plateasca 90 de lire pentru un tricou nou al Angliei. Jocul de fotbal incepe sa insemne mai mult profit si comercialism in loc sa fie centrat pe comunitate si suporteri, ultimii fiind cei care au sustinut fotbalul de atatea generatii."

Tricoul Angliei anterior fusese lansat abia in mai 2013 si a fost purtat la doar sapte meciuri ale echipei nationale. Nike a preluat la acel moment echipamentul oficial de la Umbro, iar Efford crede ca acest lucru a contribuit la marirea preturilor.

"Frecventa cu care aceste tricouri sunt schimbate cu modele noi creste costurile. Cand trebuie sa cumperi un tricou pentru mai mult de un copil incepe sa devina foarte scump, iar oamenii cu venituri moderate sau scazute nu au aceasta posibilitate", a adaugat Efford..

Barton a scris pe retelele sociale ca "tricoul de 90 de lire ia pielea de pe suporteri. Cand se vor opri? Ingrozitor, din punctul meu de vedere. Fotbalul ii lasa pe comercianti sa ii manance sufletul".

Federatia Engleza de Fotbal a trimis o declaratie in acest sens in care spune ca "Federatia este o organizatie non-profit care investeste 100 de milioane de lire sterline in fiecare an. Intr-o relatie cu parteneri ca Nike ne mentinem nivelul investitiilor in fotbal. Politica Federatiei este sa evite implicarea in politica de preturi a partenerilor pentru ca nu risca zvonuri de aranjare a preturilor".

Comunitatile engleze ale suporterilor doresc sa impuna o noua regula pe piata. Ei cer ca producatorii acestor materiale sa scrie pe etichete data la care tricourile vor fi inlocuite cu modele noi pentru a sti exact daca merita sa le cumpere sau e oportun sa astepte noile lansari. "In acest fel suporterii ar sti exact pe ce dau banii si ce decizie sa ia la achizitonare".

"Preturile sunt umflate fata de costul de productie", este de parere Mark Perryman, purtatorul de cuvant al suporterilor englezi.

"Nike vrea sa dea lovitura la Cupa Mondiala. Oamenii nu vor fi entuziasmati de Anglia la turneul final, ci de evenimentul in sine. Ce om in toate mintile crede ca Anglia va face o performanta in Brazilia?", a incheiat Perryman.

Politica de preturi a Nike nu este una de laudat nici in Romania. Nike nu vinde online mai ieftin la noi in tara, asa cum se intampla peste tot, iar preturile din magazinele lor sunt mult mai mari fata de cele din strainatate, din tari cu venituri mult mai mari. Insa aici vom incerca sa facem o analiza separat, pliata pe Romania.



Nike, in centrul unui scandal in Anglia: "Vor sa ia pielea de pe noi"