Liga 1

Culisele netelevizarii meciului Rapid - Chiajna. FRF a tinut de fotbal, televiziunile au venit la intins mana

Meciul de baraj dintre Rapid si Chiajna a iscat un interes mare in Romania, atat din cauza situatiei inedite, dar si din cauza luptei Rapidului de a ramane in Liga 1. Totusi, partida nu a fost televizata. Pe de o parte Federatia Romana de Fotbal si televiziunile de alta povestesc fiecare versiunea lor. Din ceea ce s-a spus de ambele parti, rezulta la rece faptul ca posturile tv s-au zgarcit. FRF a tinut de pret cu un scop clar. Un calcul simplu arata ca partida a avut un pret decent, insa posturile TV nu au vrut sa il plateasca avand in cap sa dea in jos pretul fotbalului din Romania.

In presa romaneasca s-a scris luni ca meciul a fost oferit verbal cu pretul de 30.000 de euro catre televiziuni ca ProTV sau Antena 1, acestea considerand pretul prea mare. Oferta pentru Digi Sport a fost insa aproape dubla, 50.000 de euro, speriindu-i pe cablisti.

FRF a publicat un comunicat in care afirma ca "nu a primit nici o oferta scrisa" pentru meciul Rapid - Chiajna. Federatia spune ca "singura oferta a venit, ce-i drept, din partea Digisport, dar ea a fost VERBALA si a insumat mai putin de jumatate din suma inserata de GSP, adica 6-7.000 de euro".

Federatia a afirmat de asemenea ca are dreptul de a "a considera o oferta acceptabila, foarte buna sau de neluat in seama si, pe cale de consecinta, sa vanda sau nu dreptul de transmisie al unui meci".

Dupa meci, televiziunile urla si se arata surprinse de preturile refuzate de FRF. „Aflu acum, ca meciul a avut un pret pentru unii, alt pret pentru noi. Noua ni s-au cerut 50.000 de euro. Ultima noastra oferta, intr-adevar verbala, a fost de 7.000 - 10.000 de euro. Adica un pret rezonabil, avand in vedere ca era un meci intre Rapid si Chiajna. Pai, 50.000 de euro face un meci al Stelei, care se vinde cel mai bine, in preliminariile Ligii Campionilor“, a declarat Mircea Sai, director de achizitii la Digi pentru ziarul Adevarul.

E oare mic un pret de 30.000 de euro sau de 50.000 de euro pentru o partida de interes mediu sau mare? Raspunsul este in mod clar, nu. Iata de ce.

Uitandu-ne peste cifrele de vanzare ale unui meci de Liga 1, lucrurile sunt simple. Dolce Sport a platit 12.000.000 de euro pentru ultima optiune din Liga 1,  in 2011. Suma aceasta a asigurat celor de la Dolce cate un meci pe etapa timp de trei sezoane, adica 102 de partide. De multe ori, cele mai slabe. Facand un calcul, Doce a platit aproximativ 100.000 de euro pe  un singur meci.

Acum, in 2013, televiziunile au vrut sa ia un meci de interes mare cu 10.000 de euro, considerand 30.000 sau 50.000 un pret prea mare. Pretul a fost la jumatate cel putin fata de cel din 2011.

Din punctul nostru de vedere, FRF a tinut stacheta sus si a dat un semnal clar ca fotbalul nu este chiar atat ieftin pentru televiziuni, un semnal de care ele trebuie sa tina cont pentru la anul cand se liciteaza drepturile tv. Supararea celor din televiziuni arata ca nu le-a iesit jucaria si ca pentru a lua drepturile tv in 2014 trebuie sa ia din timp niste credite grase.

Un lucru pana la urma in interesul cluburilor de fotbal. Sa fim seriosi, 10.000 de euro nu este pretul unei partide de fotbal. Asta inseamna ca in 2014 televiziunile vor vrea sa cumpere noua meciuri pe etapa cu cat, cu 100.000 de euro si 3-4 milioane o editie de campionat? Mai bine nu, cu sumele astea cluburile nu pot supravietui, mai bine se duce lumea la stadion si plateste bilet.

Ar fi simplu pentru noi sa ii aratam cu degetul pe "criminalii" de la FRF care au privat "microbistii" de fotbal. Dar nu aici e problema, intre FRF si televiziuni lucrurile sunt pe bani, este simplu.

Deja lucrurile sunt interesante, FRF a refuzat vanzarea ieftina a Cupei si cheama la negocieri, meciul Rapid - Chiajna nu s-a vandut. Sa vedem ce va fi in anul 2014, este posibil ca multe meciuri sa nu fie televizate daca nu se va umbla la buzunar. Si atunci cu adevarat vor avea suporterii de castigat, pentru ca vor trebui momiti de cluburi sa vina la stadion si fiecare meci sa fie cu casa inchisa. Pana acum aspectul asta nu a interesat pe nimeni, toti sefii din fotbal asteapta ca lumea sa vina la stadion pentru numele echipei sau al unui jucator sau pentru ca e o cupa europeana. Nu e chiar asa.



Culisele netelevizarii meciului Rapid - Chiajna. FRF a tinut de fotbal, televiziunile au venit la intins mana