Stiri Auto

De ce trebuie sa va montati anvelope de iarna

Odata cu terminarea sezonului cald si venirea celui rece, o grija importanta a oricarui sofer este pregatirea autoturismului pentru noile temperaturi reci. O revizie capitala asupra masinii este necesara pentru a depista eventualele nereguli si probleme ce pot aparea, odata cu venirea frigului. 

Un alt aspect important il reprezinta montarea unor anvelope potrivite noilor temperaturi si conditii de drum. Cauciucurile sunt singurul si cel mai important contact pe care masina il are cu asfaltul, prin urmare calitatea si starea lor poate scadea sau creste siguranta si calitatea condusului.

In prezent, legislatia auto obliga toti soferii care circula pe drumurile publice sa aiba masina echipata cu anvelope iarna daca conditiile meteo sunt neprielnice. Asta inseamna mai exact ca atunci cand exista zapada, polei sau gheata pe carosabil sau exista o sansa foarte ridicata de precipitatii in zona pe care o tranzitati, sunteti obligati sa montati cauciucuri iarna. Se mentioneaza doar conditii de drum, fara nicio data specifica de montare. Prin urmare, daca in septembrie sunt precipitatii sub forma de zapada, trebuie sa le aveti montate.

De ce sunt obligatorii aceste anvelope si care este rolul lor?

Primul profil de iarna a fost dezvoltat de catre Nokian, in 1934, dezvoltat pentru vehiculele de teren. Forma cauciucului era diferita, avand riduri pe banda de rulare care permitea o mai buna aderenta pe suprafete dificile. A durat o lunga perioada de timp pana cand ele sa fie acceptate de publicul larg si sa fie considerate obligatorii pentru sezonul rece.

Motivul este simplu si consta in felul complet diferit in care sunt construite profilele, unul fata de celalalt. Profilele de vara sunt construite cu scopul de a suporta o viteza ridicata, prin urmare toata constructia benzii de rulare si a flancului lucreaza spre acest scop. Profilul anvelopei este din fabrica de 6-7 mm inaltime, sunt prezente caneluri pe mijlocul anvelopei in aceeasi directie cu linia de mers iar flancurile anvelopei sunt intarite in mod special pentru a putea sustine virajele la viteza ridicata. Cauciucul anvelopei este unul mai tare, ca sa poata sustine vitezele ridicate si franarile si accelerarile bruste.

Cauciucurile iarna sunt construite pentru a maximiza aderenta pe suprafete acoperita cu zapada. Forma benzii de rulare este preponderent sub forma unui V, iar blocurile de cauciuc au riduri pe verticala pentru a putea faramita zapada. Asta permite o mai buna stabilitate in timpul rularii pe zapada. Inaltimea profilului este din fabrica de 8-9 mm, fiind mai inalt, permite o mai buna rulare in zone cu precipitatii si o mai buna eliminare a apei de pe banda de rulare, evitandu-se astfel riscul acvaplanarii.

Cel mai important aspect il reprezinta compozitia anvelopei, fiind folosit un cauciuc mult mai moale care nu ingheata sub 0 grade si sunt adaugati compusi de siliciu pentru pastrarea elasticitatii anvelopei la frig.

Prin urmare, obligativitatea anvelopelor de iarna nu este doar din pur aspect legislativ, ci are un motiv practic bine intemeiat. Un set de cauciucuri iarna este necesar pentru un condus in siguranta si pentru pastrarea performantelor in timpul sezonului rece.



De ce trebuie sa va montati anvelope de iarna