Stiri Auto

Cutia DSG, plusuri si minusuri dupa 6 ani de folosire

Cutia automata DSG folosita de Grupul VAG pentru marci precum Skoda, Seat, Volkswagen sau Audi echipeaza milioane de masini la nivel mondial. Este fiabila? Merita pretul in plus pentru a o avea pe masina? Gaseste raspunsurile, cu plusurile si minusurile ei, observate din experienta, in articolul de mai jos.

Cutia DSG testata este cu ambreiaj umed, in dotarea cu padele pe volan, cuplata la un motor diesel de pe Skoda Superb, 2.0 170Cp/350Nm. Mai exista si cutia DSG cu ambreiaj uscat, care nu face obiectul acestui articol. 

Functionarea cutiei DSG

Are 3 moduri de functionare:

  • automat - modul normal de lucru, favorizeaza economia de combustibil. De exemplu, daca pleci de pe loc, la viteza de la 50km/h cutia este deja in treapta a 6-a, la 1200rpm
  • automat S - mod sportiv, schimba treptele la turatie mare, este mai rapida la schimbari
  • modul manual - schimbi treptele ca la o cutie de viteza manuala, fie cu maneta fie cu padelele

Avantajele DSG

Comoditate, in special in trafic dar si la drum lung. Combinata cu cruise control, DSG e o placere pe autostrada

Mers lin, mai ales pentru ocupantii masinii. Cu foarte putine exceptii nici nu sesizezi cand schimba, este o senzatie foarte placuta de mers fara smucituri

Condus sportiv. Permite condusul sportiv in modul manual cu padelele de pe volan si este o placere. Cutia schimba fabulos de repede, nu ridici mainile de pe volan, nu ridici piciorul de pe acceleratie

Zero mentenanta.

Desvantajele DSG

Dezavantajele de pot observa in situatiile care necesita reactii rapide, pentru ca aceasta cutie DSG are nevoie de adaptare:

La plecarea rapida de pe loc (sa intri in trafic de pe o strada secundara, de exemplu) e mai lenta decat o „manuala”. Nu poti 'tine ambreiajul' si sa pleci rapid cum ai face cu o cutie manuala. Pleaca repede dar nu la fel.

La depasiri scurte, cu decizii care trebuie luate rapid, trebuie sa stii cum reactioneaza cutia ca sa fii sigur ca raspunde prompt. Detalii putin mai jos despre acest lucru.

In cazul defectiunilor, cu mentinea ca autorul acestui articol nu a avut probleme cu ea in 6 ani si 120.000 de kilometri:
- este mai scump de raparat decat cutia manuala
- chiar si fara probleme, nimic nu e 100% garantat ca nu se va defecta ceva
- nu poti tracta masina, trebuie pusa pe platforma la 4x4 sau ridicata fata, la 4x2, in cazul unei defectiuni

Alte aprecieri

Daca ai de luat decizii rapide, cum ar fi o depasire rapida, ai 2 variante:

  1. apesi pedala de acceleratie la podea, moment in care cutia face kickdown, downshift 1-2-3 trepte in functie de turatie si accelerezi super rapid
  2.  folosesti temporar padelele, fara sa treci cutia in modul automat, caz in care cutia intra temporar in modul manual revenind singura la modul automat dupa ce mergi o perioada la turatie constanta

Modul sport (automat S) nu e foarte util, dat fiind ca e agresiva la schimbari de trepte si frana de motor, ceea ce nu ofera un rulaj lin pasagerilor masinii. Se poate obtine sportivitatea pe modul manual.

In cazul in care ramai cu masina intepenita (in zapada, nisip etc.) cutia necesita putina adaptare. Nu se poate face balans cu ambreiajul, trebuie sa te ajuti de frana. Se poate face dar, din nou, tine de putina adaptare.

E mai comod cand abordezi pante cu masina, pentru simplul fapt ca esti in Drive cu cutia si se elimina din jocul cu ambreiajul.

Pentru cei pasionati de „liniute” cutia DSG te ajuta Are launch control asa ca e cat se poate de simplu sa pornesti in tromba. Launch control nu te ajuta insa in trafic, pentru ca nu poti sta la fiecare semafor cu motorul turat la 3000 in modul launch.

Dragos Iftimi



Cutia DSG, plusuri si minusuri dupa 6 ani de folosire