Formula 1

Haos în Marele Premiu al Australiei, cu trei trei steaguri roșii și numeroase abandonuri. Finalul în urma Safety Car-ului

Sursă foto: https://twitter.com/redbullracing

Marele Premiu de Formula 1 al Australiei a debutat furtunos, cu două neutralizări cu Safety Car în primele zece tururi și un steag roșu din cauza unui accident care putea să aibă urmări importante. Cursa a fost reluată cu restart din grilă după 27 de minute, timp în care monoposturile au fost oprite pe linia boxelor. Nebunia de la Antipozi a continuat și finalul a fost aruncat în aer de un nou steag roșu și un restart pentru ultimele două tururi. În cele din urmă, finalul a fost pe neutralizare pentru evitarea altor incidente. Doar 12 monoposturi au trecut linia de sosire, cu Max Verstappen pentru prima dată învingător la Antipozi.

Pentru pilotul echipei Red Bull Racing este a 37-a victorie din carieră și a doua din 2023, sezon în care până acum doar gruparea condusă de Christian Horner a câștigat în Formula 1.

Septuplul campion mondial Lewis Hamilton a bifat primul lui podium din acest an, în timp ce Fernando Alonso a urcat pentru a 101-a oară pe podium.

Ferrari pleacă din Australia fără niciun punct, după abandonul lui Charles Leclerc din primul viraj al cursei și locul 12 ocupat de Carlos Sainz, după ce a primit o penalizare de cinci secunde ca urmare a unui incident cu Fernando Alonso.

Australianul Oscar Piastri de la McLaren, un debutant în Formula 1, a obținut primele lui puncte în Marele Circ.

START – George Russell a pornit mai bine din grilă și l-a depășit pe Verstappen în primul viraj, instalându-se la conducerea cursei. Olandezul de la Red Bull a pierdut și locul doi în fața lui Hamilton. Cursa a fost neutralizată cu Safety Car pentru trei tururi, după ce Leclerc a abandonat în primul viraj în urma unui acroșaj cu Stroll.

ACCIDENT – În turul 7 din cele 58 programate a apărut a doua neutralizare cu Safety Car. Alexander Albon, locul 6 în cursă, a pierdut spatele și a lovit la mare viteză gardul exterior. 

Liderul Russell a efectuat pit stop-ul și a cedat prima poziție coechipierului Hamilton, britanicul revenind pe locul șapte într-o cursă oprită până la urmă cu steag roșu. O decizie corectă strategic pentru britanic, dar care s-a dovedit eronată, în condițiile în care strategii de la Mercedes n-au luat în calcul oprirea cursei. 

RESTART – Hamilton a plecat primul din grilă, dar septuplul campion mondial n-a rezistat decât două tururi, fiind depășit de Verstappen (12/58). Operațiune foarte bună pentru Pierre Gasly, pilotul Alpin ajungând pe locul patru la reluarea cursei. 

După doar un singur tur la conducere Verstappen punea deja 2.5 secunde în fața lui Hamilton.

Verstappen a construit un avantaj de peste 11 tururi cu pneurile hard pe monopost, însă cu zece tururi rămase din cursă campionul mondial a ratat ieșirea din ultimul viraj și a făcut o scurtă trecere prin zona de iarbă. Totul s-a încheiat doar cu o sperietură pentru liderul cursei din Australia. Patru secunde a pierdut Verstappen în urma acestei “escapade” la iarbă verde. 

SAFETY CAR - În turul 54/58 danezul Kevin Magnussen a lovit parapetul exterior și a abandonat. Roata dreapta spate a rămas pe pistă într-o zonă periculoasă, astfel că pentru a treia oară cursa a fost neutralizată. 

Al doilea steag roșu a fost afișat cu trei tururi înaintea finalului, astfel că tot avantajul lui Verstappen s-a evaporat ca un balon de săpun. Monoposturile au revenit pe linia boxelor, în timp ce epava Haas pilotată de Magnussen era scoasă în afara circuitului. 

RESTART - Reluarea cursei pentru ultimele două tururi a adus acroșaje în lanț, nu mai puțin de șapte monoposturi ieșind de pe pistă. Totul a pornit de la contactul dintre Sainz și Alonso. Veteranul de la Aston Martin s-a răsucit pe pistă, dar a scăpat fără să lovească zidul. Nu același lucru s-a întâmplat cu piloții Alpine, Gasly și Esteban Ocon sfârșind în parapet. 

Așa cum era normal să se întâmple, steagul roșu a fost scos din nou, deznodământul cursei rămânând în aer, toate cele 58 de tururi fiind acoperite. Organizatorii au rămas în deliberare, punându-se în discuție stabilirea ierarhiei înainte sau după haosul de la restartul din turul 57. 

Organizatorii au decis în cele din urmă reluarea cursei cu ordinea dinaintea ultimului restart, cu Verstappen, Hamilton și Alonso în primele trei poziții. Un restart de această dată în urma Safety Car doar pentru a fi trecută linia de sosire. În plus, Sainz s-a ales cu o penalizare de cinci secunde, echipierul de la Ferrari luându-și practic adio de la podium. 

Cursa a fost încheiată sub Safety Car, cu Verstappen învingător, podiumul fiind completat de Hamilton și Alonso. Au mai încheiat în puncte Lance Stroll, Sergio Perez (locul 20 la start), Lando Norris, Nico Hulkenberg, Oscar Piastri, Guanyu Zhou și Yuki Tsunoda. 

Clasamentul piloților actualizat după trei curse:



Haos în Marele Premiu al Australiei, cu trei trei steaguri roșii și numeroase abandonuri. Finalul în urma Safety Car-ului