Formula 1

Ayrton Senna, mitul care nu a pus casca in cui

Ayrton Senna a fost ultimul pilot care a murit intr-un Mare Premiu de Formula 1. Detalii despre acea zi de 1 mai 1994 continua sa frapeze.

Asa a ramas masina Williams a lui Ayrton Senna, dupa accident (foto).

"Ceea ce ma diferentiaza de Senna este ca eu cred in Dumnezeu, iar el se crede Dumnezeu". Este o fraza rostita de inamicul sau principal, Alain Prost, cei doi protagonizand una dintre cele mai mare rivalitati din istoria Formulei 1. Prost nu se afla pe pista in acea zi de 1 mai 1994, cand Ayrton a pierdut controlul Willams-ului sau in virajul Tamburello. Istoria lui Senna s-a oprit in acea dupa-amasa, la ora 15:15, dar nu si mitul sau.

Daca exista vreun pilot si chiar un sportiv care sa poarte pe intreaga carierei eticheta de om carismatic acela este Ayrton Senna Da Silva. Sunt putine sfarsituri de saptamana in care nu se aminteste de el in padocurile F1. Hamilton poarta o casca aproape identica, fara sa il fi vazut pe Senna aproape niciodata. Alonso il recunoaste ca singurul idol din copilarie.

A fost mereu o persoana foarte religioasa, cu experiente care frizau misticul, asa cum a fost ziua in care a iesit cu mintea din corp in timp ce pilota in calificarile de la Monaco. A spus ca de sus vedea masina McLaren trecand la milimetru pe langa garduri, pentru a imbunatati un timp de care nimeni nu se apropia nici macar la o secunda. Dupa aceea a coborat din masina speriat si nu a mai vrut sa piloteze decat in ziua urmatoare, cand nu l-a invins nimeni.

Imperiul lui Ayrton
Cifrele sale in 10 sezoane de F1 se rezuma la trei titluri mondiale, 41 de victorii, 80 de podiumuri si 65 de poleuri. Era o stea mondiala a timpului sau si castiga pe an 25 de milioane de euro. Tragea dupa el un imperiu pe care il semna cu numele sau, de la ceasuri la motociclete si haine de sport.

Ayrton Senna Group, cu sediul la Londra, era condus de Julian Jacoby, cel care se ocupa de toate relatiile comerciale ale pilotului, in intreaga lumea. Intre timp, Ayrton Senna Promociones, cu sediul la Sao Paolo, condus de Fabio Da Silva, se dedica pietei din Brazilia si America de Sud. Avea numeroase proprietati in toata lumea, printre care un avion cu reactie, un elicopter, o casa in Angra dos Reis, alta in Quinta do Lago, o mosie in Taui acolo unde a construit o pista de kart de 800 de metri, precum si un apartament la Monaco.

Mutarea la Williams
Era un talent incredibil in toate conditiile. In dorinta de a castiga cel de-al patrulea titlu, a acceptat oferta lui Williams, echipa care dominase in anii anteriori cu Prost sau Mansell. O suspensie inteligenta fusese creata de Adrian Newey, iar aceasta dadea fiori tuturor. Senna dorea sa afle cum functiona si de ce era capabil acel monopost iesit din comun.

In cei doi ani de dinainte fusese partas la finalul anilor gloriosi ai lui  McLaren Honda, unde obtinuse doar trei victori si prinzand motorul Ford pe MP4-8 cu care a obtinut patru triumfuri, prea putin pentru a il depasi pe Prost. Nici chiar Senna nu se putea pune cu tehnologia mai buna.

Presiunea lui Schmacher
Insa sperantele brazilianului au cazut in 1993, cand Max Mosley a venit presedinte la FIA. Acesta a promovat schimbari importante in regulamentul tehnic, si repede. S-au interzis toate sistemele de asistenta, inclusiv suspensia activa, controlul tractiunii si telemetria care se putea modifica de la boxe. S-a introdus o patina de lemn pe burta masinii pentru a rupe efectul de "lipire" de sol. Intreg avantajul lui Williams s-a dus pe apa sambetei, iar Newey a avut nici doua luni sa schimbe masina complet, fara a reusi in totalitate.

Cei care au fost mai pe faza au fost inginerii de la Benneton Ford, unde pilota Michael Schmacher. El a castigat primele doua curse, in Brazilia si Aida (Japonia). Senna a abandonat in ambele, iar impactul a fost atat de mare incat a inceput un scandal in presa mondiala. Niki Lauda, ale carui pareri erau ca si azi incendiare, spunea intr-un interviu: "Cred ca Michael are un talent similar si cand va dobandi mai multa experienta il va depasi total pe Senna, chiar daca acesta din urma nu se va culca pe lauri".

Un Imola negru
Asa s-a ajuns pe circuitul Enzo si Dino Ferrari de la Imola. Presiunea era uriasa pe brazilian, chiar daca dezbaterea sportiva fusese intrerupta pentru ca Rubens Barichello iesise in decor cu 200km/h in virajul Variante Bassa. A sarit peste bariera de cauciucuri si s-a lovit violent,  si-a pierdut cunostinta insa si-a recuperat-o putin mai tarziu in clinica circuitului. Ayrton s-a dus sa il vada fiind foarte afectat, insa Rubens avea doar niste julituri.

Era doar aperitivul, pentru ca in calificarile de sambata, masina Simtek a lui Roland Ratzenberger a iesit in curba Villeneuve cu 304km/h si s-a lovit direct de parapetii de protectie. Austriacul a murit o ora mai tarziu din cauza leziunilor cerebrale produse de impactul violent. Nici macar nu a putut fi dus la spital.

Senna nu a vrut sa mai iasa pe traseu, insa avea deja poleul. Fusese prima moarte in 12 ani de la cea a lui Ricardo Paletti din Canada82. Pentru Senna moartea lui Ratzenberger a facut ravagii psihologice, pentru ca el era foarte sensibil la siguranta colegilor.

In acea seara a sunat-o pe prietena sa, modelul Adriane Galisteu si i-a spus: "Am un presentiment prost. Daca ar fi dupa mine, nu as concura". Femeia a insistat atunci sa nu o faca. "Nu pot, este obligatiea mea", i-a raspuns Senna.

Duminica, cu o ora inainte de cursa, a ramas singur la boxe, ceea ce oamenii de la Williams au considerat un comportament ciudat. A stat ceva timp in picioare, imobil, cu mainile sprijinite de eleronul din spate al masinii, dupa care a dat incet un cerc in jurul monopostului privind fiecare detaliu. Acea masina nu ii daduse incredere niciodata, din primul moment in care o condusese.

Startul a fost neutralizat de un acrosaj intre Lamy si  J.J. Letho, iar la repornire, cu Schumacher in spate,  Senna a pierdut controlul in primul viraj din Tamburello, la 302 km/h. Partea din dreapta a masinii Williams a primit intregul impact si s-a oprit la sapte secunde dupa forta socului. Michael a spus dupa aceea ca il observase pe Senna in turul anterior cu probleme in a vira exact in acelasi punct.

Ce a urmat s-a vazut pe toate televizoarele din lume. La doua minute dupa ce a fost scos din masina, Senna s-a miscat pentru ultima data, in ceea ce a parut un tremur. A fost dus imediat la un spital din Bologna, insa era in moarte clinica. O bara de la suspense ii intrase prin casca, prin cap, traversand creierul.

Funeraliile de Stat si-au luat adio de la un pilot care este prezent aproape la fiecare final de saptamana pe circuitele de F1.



Ayrton Senna, mitul care nu a pus casca in cui