Formula 1

Femeile revin in Formula 1. Maria de Villota, pilot de rezerva la Marussia

Dupa multi ani de absenta din paddock, femeile isi fac din nou loc, pentru inceput e drept timid, printre barbatii care domina Formula 1. Maria de Villota devine astfel prima femeie dupa doua decenii care obtine un volan in Marele Circ. Pentru inceput va fi pilot de rezerva la echipa Marussia, avand sansa de a teste in luna noiembrie in Abu Dhabi.
Echipa Marussia a oficializat, miercuri seara, numirea ibericei Maria de Villota ca al treilea pilot al echipei in sezonul 2012.

In varsta de 32 de ani, de Villota a mai concurat in trecut in Formula 3 spaniola, seria Superleague si chiar in cursa de 24 de ore de la Dayton.

De Villota este prima femeie dupa Kathrine Legge in 2005 care va urca la volanul unui monopost de Formula 1 chiar si pentru o sesiune de teste.

Ultima femeie participanta intr-un Mare Premiu de Formula 1 a fost Giovanna Amati in 1992, dupa ce inaintea ei alte cateva temerare si-au incercat, fara prea mult succes, sansa in elita motorsportului mondial.

Animatoare la propriu în Marelui Circ

Istoria de cinci decenii a Formulei 1, cel mai important campionat de monoposturi al lumii, a consemnat prezenta a doar cinci femei în spatele volanului, media de o femeie la zece ani aratând gradul ridicat de exclusivisim al Marelui Circ.

Seria participarilor feminine în Formula 1 a fost deschisa în 1958 de Maria Teresa de Filippis din Italia, aceasta încercând fara succes sa se califice pe grila de start a Marelui Premiu al Principatului Monaco.

În cele din urma de Filippis a luat startul în trei Grand Prix-uri, cel mai bun rezultat al sau fiind un loc zece în Belgia. Retrasa din aventura pe patru roti în 1959, de Filippis a fost urmata la un interval de 15 ani de Lella Lombardi, cea care avea sa devina cea mai de succes femeie din istoria întrecerii.

Cu 17 starturi între 1974 si 1976, Lombardi a fost prima si singura femeie care a încheiat în puncte o cursa, terminând pe locul sase în Grand Prix-ul Spaniei din 1975.

Traditia femeilor în Formula 1 a fost continuata între 1976 si 1978 de Divina Galica, aceasta concurând în doar trei curse, fara a lua startul în vreuna dintre acestea. Grand Prix-ul Marii Britanii din 1976 a fost prima si pâna în prezent singura cursa în care s-au aliniat la start doua femei, acestea fiind Lombardi si Galicaa.

Începutul deceniului opt al secolului trecut a adus o noua reprezentanta a sexului frumos în prim planul Formulei 1, sud-africana Desire Wilson primind sansa de a concura în Marele Premiu al Africii de Sud din 1981.

Plecata a 16-a de pe grila de start, Wilson a realizat o cursa de referinta, cu numeroase depasiri printre care si cea asupra coechipierului sau Eddie Cheever, pentru a se angaja mai apoi într-un duel roata la roata cu Nigel Mansell, cel care avea sa câstige titlul mondial dupa un deceniu.

Extrem de talentata, dar fara a beneficia de un sprijin financiar consistent, Desire Wilson si-a pierdut locul în fata italianului Michele Alboreto, care si-a asigurat volanul la echipa Tyrrell pentru un milion de dolari.

Ultima femeie prezenta în Formula 1 a fost Giovanna Amati, care însa a esuat în tentativa de a se califica pe grila a trei Mari Premii în sezonul 1992. 

Onlinesport: Dumitru Stircu


Femeile revin in Formula 1. Maria de Villota, pilot de rezerva la Marussia