Formula 1

Pro si contra "rocadei" ordonate de Ferrari la Grand Prix-ul Germaniei

Decizia Ferrari de a face "rocada" pilotilor care se aflau pe primele doua locuri în Marele Premiu al Germaniei a dat nastere unei dezbateri aprinse privind atât legalitatea, cât si moralitatea acesteia.

Lumea Formulei 1 este împartita, o parte criticând aspru hotarârea scuderiei de a-l obliga pe Felipe Massa sa cedeze victoria coechipierului sau Fernando Alonso, iar alta considerând-o benefica pentru echipa în conditiile în care Alonso era situat mult mai bine în clasamentul pilotilor (la 47 de puncte în spatele liderului Lewis Hamilton, iar Massa la 78).

Alonso a adus, duminica, la Hockenheim, a doua victorie din acest sezon pentru Ferrari, dar Massa a fost nevoit sa cedeze prima pozitie în urma unui mesaj slab codificat, venit de la boxele echipei. Brazilianul s-a conformat fara sa crâncneasca, dar nu si-a putut ascunde dezamagirea în timpul festivitatii de premiere, mai ales ca ar fi dorit sa-si treaca în palmares prima victorie dupa aproape un de la teribilul accident suferit în Marele Premiu al Ungariei.

Desi ordinele de echipa sunt interzise în Formula 1, inginerul Rod Smedley i-a transmis, în turul 48, prin radio, lui Massa, aflat pe primul loc,urmatoarele: "Alonso este mai rapid decât tine. Poti confirma ca ai înteles mesajul?" La scurt timp, brazilianul a cedat conducerea cursei, fiind felicitat de la boxe pentru gestul sau, dar si compatimit în acelasi timp. "Sorry", a fost ultimul cuvânt pe care Smedley i l-a adresat brazilianului dupa ce pilotul a acceptat sa fi depasit de Alonso.

Manevra de la Hockenheim readuce la lumina "obiceiurile" Ferrari, întâlnite mai ales în perioada când pentru scuderie concurau Michael Schumacher si Rubens Barrichello, ce au culminat cu celebrul Mare Premiu al Austriei din 2002. Actualul presedintele al FIA, Jean Todt, era atunci managerul Ferrari si i-a cerut lui Barrichello, care se afla la conducere, sa-l lase pe Schumacher sa câstige. Brazilianul a facut-o ostentativ, cedând prima pozitie pe ultimii metri ai cursei, ceea ce a declansat un imens scandal, soldat cu interzicerea prin regulament a ordinelor de echipa.

Fostul pilot si patron de echipa Eddie Jordan, acum comentator la BBC, a fost extrem de critic la adresa Ferrari: "A fost ilegal si a fost un furt. Am fost privati de sansa de a avea un duel roata la roata între cei doi piloti. Celor de la Ferrari ar trebui sa le fie rusine. A fost un ordin de echipa. Pentru mine, a fost o înselatorie si aceste doua masini ar trebui excluse".

Si managerul Red Bull, Christian Horner, vorbeste de ordine clare de echipa la Ferrari, desi team-ul sa a fost implicat într-un scandal similar, când a decis, cu doua saptamâni în urma, sa mute aripa frontala de pe monopostul lui Mark Webber pe cel al lui Sebastian Vettel : "A fost, probabil, cel mai clar ordin de echipa pe care l-am vazut, mai ales când echipa îi cere scuze pilotului. A fost la fel de clar ca în 2002 (n.r. - Marele Premiu al Austriei), atunci când a fost schimbat regulamentul, care spune clar ca ordinele de echipa sunt interzise", a afirmat Horner.

Întrebat daca ar fi facut la fel, Horner a spus: "Nu, noi lasam pilotii sa concureze".

La rândul sau, fostul pilot Niki Lauda, a afirmat ca ceea ce a facut Ferrari este stupid. "A fost cel mai stupid lucru pe care l-am vazut vreodata la Ferrari. Nu aveau nevoie de asa ceva pentru ca mai sunt opt curse. De ce Massa nu trebuia sa aiba sansa de a câstiga la un an de la accidentul care putea sa-l coste viata?".

Schumacher, acum la Mercedes GP, unul dintre pilotii care au beneficiat cel mai mult de ordinele de echipa, apara Ferrari, precizând ca si el ar fi facut la fel. "Am fost criticat în trecut pentru exact acelasi lucru si vreau sa spun ca as fi facut la fel daca as fi fost în locul lor. Pentru ce suntem aici? Pentru a lupta sa câstigam titlul mondial si numai unul potate triumfa. La sfârsitul sezonului, daca va gânditi ca ati pierdut titlul pentru exact acele puncte, va veti întreba toti, fanii, televiziunile, jurnalistii, de ce nu ati procedat asa. Daca ne referim la anii din trecut, la alte echipe în alte situatii, au existat ordine clare de echipa în ultimele curse si toata lumea a acceptat asta. Fie ca este ultima cursa, penultima sau mai devreme, care e problema? Totusi, cred ca trebuie sa o faci într-un mod delicat si poate mai putin evident - printr-o frumoasa lupta. Dar exista un singur obiectiv, acela de a câstiga campionatul", a spus Schumacher.

Fostul pilot David Coulthard, de asemenea comentator BBC, spune ca toate echipele dau astfel de ordine pilotilor lor: "Fiecare echipa de pe grila da ordine si cine spune ca nu o face, minte".

Imediat dupa cursa de duminica, sefii Ferrari au fost chemati sa dea explicatii în fata comisarilor sportivi ai FIA. Scuderia a fost amendata cu 100.000 de dolari si va trebui sa se prezinte în fata Consiliului Mondial al FIA, care va analiza daca este necesara si alta sanctiune în acest caz. Federatia Internationala de Automobilism (FIA) a precizat, într-un comunicat, ca au fost încalcate articolele 39.1, prin care se interzic ordinele de la echipa, si 151c, referitor la afectarea reputatiei sportului.

Mediafax



Pro si contra "rocadei" ordonate de Ferrari la Grand Prix-ul Germaniei