Wimbledon

De ce maieul Simonei Halep este alb?

Am scris la Roland Garros un articol cu titlul "De ce nu ii credem si nu ii respectam pe actualii Nastase si Tiriac?". Continuu seria la Wimbledon, cu partea a doua. Un alt raspuns la intrebarea de mai sus este urmatorul: pentru ca Belinda Bencic (17 ani) are 11 sponsori si a venit la meciul cu Halep cu cate un nume de companie imprimat pe fiecare bretea de la maieu. Iar tricoul de joc al Simonei este alb, imaculat.

Halep are maieul alb la Wimbledon, fara vreun nume de sponsor din afara zonei de echipament sportiv. Nu vorbim aici de contracte de exclusivitate asa cum are Sharapova cu Nike, ci de sportivi ca Halep sau Bencic care nu au semnat nimic in acest sens si sunt liberi sa isi vanda spatiul de reclama.

Este semnul ca la noi in tara companiile nu sunt interesate sa sprijine talente, sa sprijine sportul, dar nici nu au inteligenta (sau interesul) sa inteleaga ca sprijinind se sprijina de fapt pe ele, isi cresc imaginea sau si creaza o aura pozitiva.

Acest lucru arata ca societatile comerciale din Romania, obisnuite sa faca afaceri pe interese si la comanda, nu profita de oportunitatile reale din piata, cele care de fapt misca lucrurile. Cele care in alte tari fac parte din mecanismul real, corect, normal al economiei.

[news-107676]

Scriam in articolul anterior despre multitudinea de pareri ale lui Tiriac si Nastase despre tenis sau Simona Halep, dar despre gradul lor de implicare zero in ceea ce priveste sprijinirea financiara directa sau mai ales indirecta (prin companii) a talentelor.

Au fost oameni care nu au inteles, desi majoriatea cititorilor au fost de acord. Au intrebat unii: De ce sa dea Tiriac sau Nastase din banii lor pentru talente? Ce e asta, comunism sau ce? Sunt obligati?

Raspunsul il ofera faptele, un caz practic din economia reala, cea din alta tari se numeste Belinda Bencic (foto sus dreapta), o jucatoarea de 17 ani care a primit o lectie de tenis de la Simona Halep, la Wimbledon. Are 11 sponsori si nici nu a scos bine capul in WTA, toti sunt cu ea de cand era la juniori, fiind considerata un talent pe care s-a pariat si in care s-a investit "in caz ca". Iar "in caz ca" nu implica nici o certitudine, este cum scriam si eu inseamna sa sprijini 100 de sportivi ca sa iasa poate unul singur. Sa sprijini 200 si ca sa iasa, poate, doi. Sa te interesezi an de an care sunt campionii de juniori si copii la tenis si sa incepi sa ii pui intr-un program de sponsorizare.

Iar aici discutia legata de sprijinirea talentelor sportive din Romania (sau mai bine zis lipsa sprijinului) se largeste. Nu este vorba doar despre Tiriac care mai arunca asa cate o masina sau de Nastase care nu pune mana pe un telefon care sa imprime pe tricoul lui Halep un "BRD" la Wimbledon, desi Nasty la aproape 70 de ani are contract de imagine cu banca amintita!

Imagine pentru ce mai are Nastase? Ce imagine ar fi mai buna pentru un sponsor decat sa se afiseze pe maieul alb, gol, al lui Halep, la Wimbledon? Hai sa zicem ca au dormit toate companiile din Romania in 2013 cand ea a castigat 7 turnee, au dormit apoi si la Roland Garros in 2014, dar acum la Wimbledon ce fac? Continua sa doarma somnul de veci.

[news-107440]

300 de milioane de euro in publicitatea indoielnica de la televizor

Insa, de fapt nu dorm, ci doar inchid ochii. Pentru ca in Romania companiile au bani si toaca peste 300 de milioane de euro anual pe publictatate la televizor! Companiile arunca la comanda politica sau pe baza propriilor interese din sistem, sute de milioane pe canalele tv, in ciuda calitatii deplorabile a continutului acestora, a masuratorii mincinoase a audientelor tv din Romania si a faptului ca romanii schimba canalul la reclame. In schimb, nimeni nu se inghesuie sa sprijine finciancar talentele cu cateva zeci de mii de dolari pe an, o mutare cu bataie lunga!

"Produs" pe tava

Nu se inghesuie nimeni sa o sprijine pe Halep nici dupa ce altii, prin norocul unei familii cu posibilitati financiare, le ofera un "produs" pe tava.

Cate talente de care ne-am putea mandri in sport nu ajung nicaieri in moartea clinica a sportului din Romania pentru ca nu exista relativ nici un sprijin? Pentru ca in general talentele se nasc in familii sarace.

Familii precum cea a lui Halep in care tatal a avut un vis nebun si banii sa si-l sustina nu sunt multe. Si, din cele cateva, doar familia Halep a avut norocul in 25 de ani de tenis romanesc de dupa 1989 sa faca o performanta notabila in tenis.

Pentru ca multe familii cu bani care isi duc odraselele la tenis mor cu laudele auzite doar in fata prietenilor si in rest nu aude nimeni de ele niciodata.

Ce treaba au PETurile cu tenisul? Uite ca au!

Bencic are la 17 ani si deja un numar de 11 sponsori care ii acorda intre 10.000 si 100.000 de dolari pe an, conform Forbes. O ajuta cu banii sa mearga la turnee, sa aiba o echipa. Si pluseaza la turneele mari ca sa apara pe tricoul ei.

Unul dintre sponsorii ei este compania Fromm, care se ocupa cu producerea de abalaje tip PET. La noi in Romania prima intrebare de la sponsorii interesanti de sport  ar fi: ce treaba cu PET-urile cu tenisul? Uite ca au, si una foarte mare. Uite d-aia, pentru ca Halep, d-aia.

Iar Bencic e un nimeni fata de Halep. Cati sponsori ar putea avea Bencic daca ar fi numarul 3 mondial?

Este inadmisibil ca Simona Halep sa joace cu maieul alb, gol, la Wimbledon.



De ce maieul Simonei Halep este alb?