Pariuri Sportive

Implicatiile impozitarii cu „pana la 40%” a jocurilor de noroc

In spatiul public se vorbeste despre o viitoare hotarare in Romania a impozitarii „pana la 40%” a castigurilor din jocurile de noroc. Desi nu este clar pentru nimeni ce prevede in mod exact proiectul, procentajul de impozitare de 40% ridica fiori reci pe spinare in lumea gamblingului.

În prezent, cotele de impozitare sunt de 1%, 16% şi 25%. Acestea se aplica la momentul retragerii sumelor castigate in online sau agentii fizice. Taxele sunt oprite la momentul retragerii online sau din magazin a castigurilor. Astfel, la un premiu de 500.000 de lei, se plăteste 1% pentru partea de până la 66.750 lei inclusiv, 16% pentru segmentul din premiu aflat între 66.750 lei şi 445.000 lei, precum şi 25% pentru partea din premiu care trece de 445.000 de lei.

Cea mai balansata apreciere este ca impozitul de 40% despre care se vorbeste acum va fi aplicat la aceasta cota (sau poate mai jos) castigurilor de peste 445.000 de lei, care acum sunt taxate cu 25%.

Sau, daca se va implementa unitar (fara praguri de sume la retragere asa cum este acum, in stilul comunicarii si strategiei obisnuite din ultimii 30 de ani, nu va fi 40%, ci mai mic.

In mod normal, impozitul de 1% pentru castigurile de pana la 66.750 lei inclusiv nu ar trebui sa atinga acest nivel de impozitare de 40%, ci ar trebui sa creasca de exemplu la un 2%, 3% etc. Va fi mai mare, dar sustanabil pentru cei care joaca.

In cazul in care impozitul pe castiguri se va aplica unitar, indiferent de valoarea retragerii, la 40%, atunci inseamna ca s-ar dori oprirea industriei jocurilor de noroc in Romania. Se poate lua un exemplu simplu. Un parior joaca 100 de lei, la cota de 1.50 si castiga astfel 50 de lei. Doreste sa retraga cei 150 de lei, plateste 40% taxa automat la retragere si ramane cu 90 de lei. Adica pierde 10 lei din suma investita. Acesta nu este un mod sustenabil. Nimeni nu joaca pentru a pierde bani, cu pentru placerea castigului. 

Profilul jucatorului in general este de a investi sume mici. Un astfel de model cade din start in cazul unui impozit de 40%, astfel ca nu se va mai juca. Sau nu se va mai juca legal, asa cum este acum.

De aceea, daca statul doreste impozite mai mari, asa cum pare sa fie situatia, cel mai probabil nu se va ajunge la o taxare unica de 40%, ci doar actualele praguri de 1%, 16% şi 25% se vor mari „pana la 40%”.

Ce impact ar avea o taxa unica de 40%? Dan Ghita, fost director general al Loteriei Române și fost șef de cabinet al președintelui ONJN, în prezent președintele asociației organizatorilor de jocuri de noroc ROMBET, a declarat pentru playresponsibly ca „o altă problema va fi cea a pierderilor locurilor de munca, o parte din operatori nu vor mai putea susține business-ul datorită migrării jucătorilor către piața gri/neagră și vor trebui să închidă. De aici vor avea de suferit direct angajații și indirect cei care au spații și nu-si mai încasează chiriile, cei din HORECA, care nu mai livrează mâncare și băutură, și așa mai departe, tot lanțul care depinde de această industrie. Inclusiv agențiile de media, radiourile, televiziunile și toate mediile unde această industrie plătește reclamă. O altă ramură unde se vor pierde bani mulți va fi în sport, industria de gambling contribuie prin sponsorizări uriașe în sportul romanesc, aceștia vor diminua sau întrerupe sponsorizările pentru a-și atenua pierderile. Și zona de învățământ, spitale, zona de medical în general va avea de suferit, unde inclusiv aici, industria este un mare sponsor, de la burse pentru elevi, ajutoare pentru construcția/reconstrucția instituțiilor de învățământ, spitalelor sau tratamente/operații pentru oameni bolnavi etc."



Implicatiile impozitarii cu „pana la 40%” a jocurilor de noroc