Stiri Auto

Când se deblochează zona Miorița în urma lucrărilor de la Metrou. Reportaj de pe șantierul M6

Când revine la normal traficul rutier din zona Fântânii Miorița, din București, restricționat în vara lui 2024, din cauza lucrărilor de la magistrala M6 de Metrou? O întrebare aflată pe buzele a sute de mii de oameni care intră lunar în București, pe DN1. Am mers printre români și turci ca să aflu astăzi acest lucru. Imediat după a răspuns și Metrorex. Cert este că am aflat neașteptat de repede.

Pentru cine nu are chef să citească, Metrorex afirmă ca ultima zi de blocaj să fie 7 septembrie, dar lasă o portiță. Cum pe acest site oamenii au prostul obicei să citească, articolul continuă pentru ei.

Metrorex a anunțat pe 26 iunie 2024 restricții de circulație la Fântăna Miorița din București, pe DN1, cu începere efectivă de pe 29 iunie 2024. De la 6 benzi, DN1 a fost strangulat la 4, din cauza lucrărilor din zonă la Magistrala M6 de Metrou. Fără ca Metrorex să specifice durata restricțiilor, acestea au fost avansate ca având un termen de două luni. Așadar, pe 29 august 2024, DN1 ar fi trebuit să revină la Miorița la 6 benzi. Nu s-a întâmplat, iar urgia traficului școlar bătea la ușă cu începere iminentă pe 9 septembrie. 

De aceea, pe 4 septembrie am vrut să aflu ce se petrece și dacă, până la urmă, zona Miorița se va debloca sau va mai rămâne așa pe un termen indefinit. 

Mai mult, am observat privind peste gardul lucrărilor de la Miorița faptul că acele două benzi ale DN1 înghițite temporar de șantier arătau complet nefolosite. Aceste benzi erau și blocate în aria interioară a șantierului cu balize roșii și albe, așa cum se vede în imaginile din articol, ca și cum nu ar mai fi fost utile în planul lucrărilor. Văzute de peste gard, benzile păreau blocate degeaba pe șantier, fără a fi însă redate traficului. 

În imaginea de mai jos se văd exact benzile de pe DN1, blocate în vara lui 2024 de șantierul M6 Miorița. Benzile blocate ale DN1 aflate în șantier sunt încercuite cu roșu, fiind despărțite de un gard metalic de traficul de pe DN1, aflat în dreapta gardului.

Așadar, care era planul? Se dorea redeschiderea completă în zonă a DN1 sau exista un plan să rămână blocat? Stăteau acele două benzi ale DN1 închise degeaba în interiorul șantierului? Niște întrebări la care am dorit răspunsuri din parte factorilor implicați, în acest caz Metrorex, dar și direct de la fața locului, din șantierul M6 de la Fântâna Miorița.

Metrorex ne-a răspuns prompt: Trafic deblocat de pe 8 septembrie 2024, dar cu o portiță

Lucrurile au fost clarificate de Metrorex. Informația de redeschidere a benzilor ne-a fost confirmată de Metrorex, care a răspuns pe 4 septembrie unui mesaj de presă trimis pe data de 3 septembrie, așadar foarte repede.

Printr-un mesaj semnat de Directorul General dna. Mariana Miclăuș, Metrorex ne-a declarat pe e-mail: „Ca urmare a solicitării dumneavoastră, înregistrată la Metrorex cu numărul M01/15215/09.09.2024, vă comunicăm următoarele: Conform Avizului de trafic primit de la Brigada Rutieră, restricția temporară a traficului rutier din zona Fântâna Miorița se aplică până la data de 07.09.2024. Orice modificare eventuală care ar putea interveni pe parcurs va fi anunțată printr-o informare actualizată”.

Așadar, conform Metrorex, DN1 ar urma să aibă din nou câte trei benzi pe sens, în zona Miorița din data de 8 septembrie 2024, ceea ce va readuce traficul la normal. 

Citind declarația de mai sus, Metrorex lasă, însă, și posibilitatea ca data deblocării să fie modificată, semn că nu este certă.

De ce benzile DN1 prinse în șantier păreau libere și ținute debeaga închise?

La M6, la Miorița, români și turci dau mână cu mână la construcția unei magistrale de Metrou.

Am fost pe data de 4 septembrie pe șantierul Metroului de la Miorița, înainte să ajungă răspunsul Metrorex. Am vrut să aflu când și dacă se va mai elibera traficul și mai ales de ce erau blocate niște benzi de pe DN1, introduse în arealul șantierului, fără ca ele să fie folosite aparent la ceva. Privind peste gardul lucrării, am observat că benzile DN1 din șantier erau nefolosite, ba mai mult blocate și cu balize albe și roșii din plastic, pentru a le izola.

15 minute mi-a luat până să vorbesc cu cineva abilitat din șantier. A trebuit să navighez printre muncitori turci care nu vorbeau engleza, dar care o rupeau pe română, și români. Pentru o vizită ad-hoc nu a fost un timp rău, a trebuit să presez puțin, dar nu am avut senzația că se dorește neapărat evitarea presei. Cu toate acestea, șeful de șantier nu a vrut să apară și a trimis la înaintare două persoane care au avut și informațiile și cuvintele la ele, ceea ce a fost în regulă.

Am aflat astfel că benzile DN1 - aparent ținute în arie închisă și nefolosite în șantier - sunt și la modul real nefolosite la acest moment. Doar că nu se pot elibera încă traficului auto, deoarece sub acestea s-au realizat lucrări de infrastructură, pe durata lunilor iulie și august 2024. A fost turnat un beton care trebuie întâi să se usuce complet, apoi se vor putea adăuga 20 de centimetri de asfalt și abia apoi traficul auto va fi din nou posibil. Conform celor cu care am vorbit la șantierul M6 de la Miorița, „mai este puțin până se redeschide complet traficul, o chestiune de câteva zile”, ceea ce a coincis cu informațiile mele de la Metrorex, primite ulterior vizitei de la Miorița. 

„Vă dați seama, nu vrem să ne punem rău cu nimeni, nici cu oamenii din zonă care circulă greu și nici cu presa”, s-a scuzat parcă una dintre persoanele cu care am vorbit, neavând de fapt de ce să se scuze, pentru că oamenii de acolo muncesc din greu și execută ordinele de sus. 

3 lucruri de interes

Voi mai scrie despre M6, mă interesează două lucuri, de fapt trei, despre care mă voi interesa:

1. Ce se va face pentru ca șoferii care intră în București pe DN1 să poată lăsa mașinile la Aerportul Otopeni și să plece mai departe cu metroul, în ideea de a transfera traficul auto la metrou. Vor fi parcări vaste? Vor fi gratuite, dar supervizate, pentru a asigura un tranzit real?

2. De ce nu s-a mers mai departe de Aeroportul Otopeni cu încă o stație de Metrou, în zona Therme (Corbeanca, Balotești) pentru a crea un hub de conexiune auto - metrou în  uriașul spațiu liber din zona adiacentă a DN1 cu A0;

3. De ce M6 nu se unește cu linia principală M2, trebuind la darea în folosință să schimbi de la Otopeni de trei ori metroul ca să ajungi pe linia cee mai importantă de metrou, M2, pierzând o mulține de timp?

Vadim Cușnarencu



Când se deblochează zona Miorița în urma lucrărilor de la Metrou. Reportaj de pe șantierul M6