Stiri Auto

Cand sa ne facem griji pentru anvelope de iarna

Vara da semne ca e pe sfarsite, iar temperaturile au scazut simtitor inca din luna august. Sezonul rece cu minimele si precipitatiile caracteristice se apropie simtitor, iar odata cu ele, si nevoia de a monta anvelope de iarna. 

In prezent, legislatia rutiera in vigoare obliga soferii care conduc autoturismele pe drumurile publice sa aiba montate cauciucuri de iarna daca sunt precipitatii sub forma de zapada, polei sau daca carosabilul este acoperit cu zapada, polei sau inghetat. Daca sunteti depistati conducand un autoturism cu anvelope de vara in aceste situatii, riscati atat amenda contraventionala cat si suspendarea talonului.

Pe langa obligativitatea legala a montari unor anvelope de iarna, exista si aspectul de prevenire. Toate anvelopele de vara isi pierd mare parte din performante daca sunt rulate la o temperatura sub 7 grade celsius.

O serie de soferi prefera sa amane montarea unor cauciucuri iarna pana la momentul primelor precipitatii serioase sub forma de ninsoare, crezand ca nu sunt dezavantajati astfel.

Realitatea, demonstrata obiectiv prin testele jurnalistilor auto, este diferita. Anvelopele de vara scad calitatea si siguranta condusului daca sunt folosite sub pragul de 7 grade.

Ce urmari sunt mai exact:

Pierderea aderentei

Cauciucul folosit in anvelopele de vara are o textura moale si are tendinta de a se intari sub acel prag de 7 grade. Aderenta scade drastic din cauza asta, masina nemafiind la fel de stabila in timpul condusului, indiferent daca conduceti agresiv sau preventiv. 

Distanta de franare si timp de acceleratie marite

Datorita pierderii aderentei, anvelopa va necesita mai mult spatiu pentru a frana. Dupa aceeasi logica, masina va necesita mai mult timp pentru a accelera. Odata cu asta, sistemul de franare va fi folosit mai intens si motorul va necesita mai multa putere pentru a pune autoturismul in miscare. Diferenta este insesizabila pe termen scurt, insa pe termen lung efortul masinii va fi resimtit atat in consum cat si asupra articulatiilor

Siguranta redusa

In cazul unei franari de urgenta, chiar daca carosabilul este uscat, distanta de franare va fi marita cu pana la 3 m, in functie dimensiunea anvelopelor. Aceasta distanta poate face diferenta intre un potential accident si o situatie la limita. 

Prin urmare, exista o serie de riscuri si urmari neplacute la care va supuneti daca circulati cu anvelope de vara sub pragul de 7 grade celsius. De aceea se recomanda sa montati anvelope de iarna nu cand apare prima ninsoare, ci cand temperatura media scade sub acel praf termic. In pre sezon, pretul unui set de cauciucuri iarna este scazut in comparatie cu cel din plin sezon. Profitati de asta si achizitionati anvelope de iarna pentru a le monta daca situatia o cere si precipitatiile si zapada ajung mai devreme decat era preconizat.



Cand sa ne facem griji pentru anvelope de iarna