Motorsport

MH 17, premiera in istoria accidentelor aviatice

Pentru prima oara in istoria accidentelor aviatice in care au fost implicate zboruri comerciale, in primele ore de la petrecerea unei astfel de tragedii se stia deja cauza prabusirii. Este vorba despre zborul MH17 de la Malaysia Airlines, in cazul caruia o persoana fara nume, dintr-o tara straina, a stiut cauza unei prabusiri, iar totul a fost luat de bun pe tot globul.

Cauza accidentului aviatic petrecut pe 17 iulie, in care un Boeing 777 a cazut n Ucraina, nu a avut nici un dubiu in presa internationala.

La cateva ore dupa petrecerea tragediei, presa americana, preluata in Anglia si toata lumea, a anuntat ca MH17 a fost doborat de o racheta, stirea fiind confirmta din SUA. Cum au stiut SUA ce s-a intamplat cu un zbor de pe alt continent, in conditiile in care in anul 2001 nu au fost in stare a opreasca niste avioane la ei in tara, cele care au lovit Turnurile Gemene? Cum au stiut SUA motivele inaintea tuturor, desi Barack Obama aflase despre accident de la Vladimir Putin, telefonic?

Care a fost sursa din SUA care a oferit informatia ca o racheta a doborat avionul MH17? CNN, care a obtinut informatia de la "un oficial de stat american", caruia nu i s-a citat numele. Avem asadar in fata un accident aviatic rezolvat de om fara nume, pe un post tv dintr-o tara straina producerii tragediei. Interesant, nu?

De aici a pornit totul: The United States has concluded a missile shot down the plane, but hasn't pinpointed who was responsible, a senior U.S. official told CNN's Barbara Starr.

Anuntul atat de rapid al presupusei cauze a accidentului naste multe semne de intrebare asupra veridicitatii informatiei, pentru ca niciodata in istoria aviatiei civile nu s-a investigat atat de rapid motivul unei astfel de tragedii. In astfel de cazuri dureaza ani, iar uneori nici atunci nu se ajunge la o concluzie clara.

Sa nu uitam de zborul Air France 447, cazut  brusc in Ocean la fel ca MH17 de la altitudinea de 10.000 de metri, la ceva timp dupa decolarea din Brazilia, de la Rio de Janeiro, in 2009. A durat 2 ani gasirea cutiilor negre si 4 ani, pana in 2012, oferirea verdictului, in acel caz un presupus defect al tuburlor Pitot.

In cazul MH17 s-a anuntat cauza prabusirii la nici cateva ore dupa producerea tragediei. Cazut de la 10.000 de metri, de ce nu s-a asteptat ancheta, de ce nu s-a asteptat analiza cutiilor negre, de ce nu s-au avansat scenarii plauzibile (tuburile Pitot sau un atentat la bord)?

In schimb s-a consumat o premiera mondiala: verdictul unei tragedii aviatice de proportii a fost oferit la cateva ore de la producerea incidentului de o tara straina (SUA), de o persoana fara nume, pe posturile tv aservite din toata lumea (CNN, BBC si, local, fara exceptie cele din Romania).

Si mai e un amanunt interesant. In primele ore de la aflarea tragediei, dar si dupa, CNN si BBC au avut pe burtiera acelasi titlu, parca tras la indgo: "Accident aviatic petrecut la granita dintre Ucraina si Rusia". Daca un avion cadea la Giurgiu, se spunea ca accidentul a avut loc in Romania sau la graninta dintre Romania si Bulgaria? Oferiti-va singuri raspunsul.



MH 17, premiera in istoria accidentelor aviatice