Pe același circuit pe care Ayrton Senna a murit în anul 1994, Yuki Tsunoda a fost salvat de modificările aduse în Formula 1 după moartea unicului mare campion legendar.
Senna a murit după un impact lateral violent din virajul Tamburello de la Imola, în 1994. Am văzut accidentul live, pe vremea aceea Eurosport transmitea Formula 1, iar postul se prindea cu antene parabolice montate la balconul blocurilor.
Senna fugea cu aproximativ 300 de kilometri la oră, presat din spate de steaua în devenire la acel moment, Michael Schumacher. Brazilianul a suferit un impact la 50G, iar capul său a fost violent îndoit din gât, lateral dreapta. Ca urmare, a suferit o fractură bazală a craniului. Secundar a fost lovit în cap după impact și de un rest de mașină care a intrat prin cască, sub ochiul drept.
Ca o paranteză. Schumacher a suferit la intrarea în fix cel de-al 20-lea an de după decesul brazilianlui un impact cranian sever la schi. Așa cum Senna a fost lovit în cap de o bucată de suspensie a mașinii sale Williams, așa a fost lovit în cap Schumacher de camera GoPro. Întâmplare?
Revenid la accidentul lui Senna din 1994, printre modificările survenite după acesta s-a numărat și una esențială: înălțarea părților laterale ale cockpitului din dreptul căștilor piloților, care să prevină traumele coloanei vertebrale și ale capului, în cazul unor forțe G laterale mari. Aceste laterale înălțate împiedică capul să oscileze ca un pendul, stânga-dreapta, în cazul unor accidente.
După 31 de ani, Tsunoda a beneficiat decisiv de protecția laterală înălțată. Din imagile video ale accidentului său s-a observat cum acele laterale pe care Senna nu le-a avut în 1994 i-au ținut lui Tsunoda capul fix, în timp ce s-a rotit violent cu mașina. De asemenea, acele laterale, pe lângă halou, l-au protejat să nu își rupă gâtul nici atunci când a lovit cu casca barierele de protecție, în timp ce mașina sa se rotea în aer, iar japonezul se afla cu capul în jos. Fără acele protecții, acum Tsunoda ar fi fost mort.
Răsucirea în aer a lui Tsunoda cu mașina în 2025 la Imola a amintit și de accidentul din calificări suferit de Rubers Barrichello, tot la Imola, tot în 1994 când a murit Senna și tot în calificări.
Vadim Cușnarencu