Sezonul F1 2026 va aduce un set unic de modificări, deoarece se vor introduce un nou șasiu și nou un motor în același timp. Mașinile vor fi mai scurte și mai puțin late, motoarele rămân ca putere la fel în total (puțin peste 1.000 CP) dar propulsorul electric crește de trei ori și va fi aproape la paritate cu cel termic, va dispărea DRS-ul, pneurilor vor fi mai puțin late și altele.
Pe lângă asta, sunt de așteptat sosiri ale unei noi echipe Cadillac, noi producători de motoare precum Audi și Ford, iar mașinile ar putea arăta și suna diferit. Așadar, odată cu schimbările din 2022, ce va fi nou din 2026?
Da, mașinile F1 2026 vor fi puțin mai mici față de cele din 2025, după ce FIA și-a propus să facă mașinile „mai agile” în 2026. Este pentru prima oară după multe decenii când mașinile se vor micșora de la un sezon la altul, până acum existând creșteri continue.
Lungimea (cu ampatamentul - distanța dintre roțile față-spate) și lățimea vor fi reduse cu 5,5% și, respectiv, 5%:
Lungime F1
Lungime 2025: 3600mm
Lungime 2026: 3400mm
+20cm
Lățime F1
Latime 2025: 2000mm
Latime 2026: 1900mm
-10cm
Mașinile F1 2026 vor fi mai ușoare decât predecesoarele lor din 2025, ca parte a misiunii „agile” a FIA.
Greutatea minimă a mașinilor, inclusiv anvelopele și șoferii, va scădea cu 4% în ansamblu, sau cu 32 kg față de greutatea minimă de 800 kg din 2025. Se va ajunge la minimum 768 kg în F1 2026.
Greutate minimă F1 2025: 800 kg
Greutate minimă F1 2026: 768 kg
- 32kg
Modul în care este generată puterea de la unitățile de putere F1 2026 se va schimba semnificativ – dar previziunile sugerează că numărul de cai putere ar trebui să rămână în mare parte aceeași, la puțin peste 1000 CP.
Se pune un accent mult mai mare pe distribuirea energiei electrice, puterea provenind de la unități de aproximativ trei ori mai mari față de 2025, strategia fiind de electrificare, de mărire a puterii electrice în timp ce puterea motorului termic va scădea.
Astfel, motorul electric ar crește de la 60CP la aproape 500CP!
Acest lucru, la rândul său, va permite o scădere la aproximativ 70 kg de combustibil pe cursă, față de cele 100 kg utilizate în 2025.
Motor: V6 turbo hibrid de 1,6 litri
Combustibil: Injecție directă de benzină
Puterea motorului cu ardere internă: Aprox. 535 CP [400 kW]
Puterea motorului electric: Aprox. 470 CP [350 kW]
Putere totală: Aprox. 1000+ CP
Limită de utilizare a combustibilului: Aprox. 70 kg pe cursă
Turații maxime: Nelimitat din 2022
Motor: V6 turbo hibrid de 1,6 litri
Combustibil: benzină injecție directă, cel puțin 10% etanol
Puterea motorului cu ardere internă: Aproximativ 850 CP [630 kW]
Puterea motorului electric: 160 CP [120 kW]
Putere totală: Aprox. 1000+CP
Limită de utilizare a combustibilului: 100 kg per cursă
Turații maxime: Nelimitat din 2022, deși unele echipe se opresc la 12.000 rpm
Nu există nicio modalitate de a ști exact cum vor suna mașinile de la F1 2026.
Incert este zgomotul produs de motoare, mașinile actuale fiind deja mai silențioase decât predecesorii lor V8 și V10 din anii de glorie ai F1. Odată cu creșterea elementelor electrice la mașinile F1 2026 și diminuarea motoarelor termice, mașinile se vor liniști și mai mult, ceea ce a fost criticat constant de fanii F1.
Se crede că mașinile din F1 2026 vor fi mai lente pe parcursul unui tur față de cele din 2025 – deși este dificil de spus cât de mult.
Mașinile din 2025 vor fi printre cele mai rapide pe care le-a văzut vreodată sportul și, cu mai puțină forță aerodinamică și mai puțină rezistență pentru 2026 cel mai probabil vor fi mai lente.
Sistemul de reducere a rezistenței (DRS) a fost folosit mult timp ca ajutor la depășirele în Formula 1 în ultimii ani, dar aripa spate mobilă va fi înlocuită în F1 2026 cu un sistem mobil de aripi din spate și față, pentru a reduce și mai mult rezistența.
Acest nou sistem numite Aerodinamică Activă (AA) nu va fi un ajutor mai puternic pentru depășiri, deoarece, spre deosebire de DRS, fiecare pilot va putea să-l folosească, spre deosebire de acum cu DRS când DRS-ul se poate folosi doar de câtre mașina care vrea să o depășească pe cea din fața ei.
Noul mod de a conduce cu ajutorul AA le va permite piloților să comute între modul Z, setarea standard de conducere cu aripile din față și din spate închise și modul X, cu aripile din față și din spate deschise.
La fel ca DRS, s-a discutat despre utilizarea zonelor în modul X, dar detaliile exacte nu au fost încă finalizate.
FIA spune că modul X va fi controlat de pilot și poate fi oprit de pilot sau, așa cum este cazul DRS, oprit automat prin acționarea frânei.
Se vor schimba anvelopele la mașinile de F1 2026?
Da, deși marginal.
Roțile de 18 inchi introduse în 2022 rămân pe mașinile de F1 2026, dar anvelopele se reduc ușor – furnizorii de anvelope de Formula 1, Pirelli, reducând cu 25 mm lățimea de pe anvelopele din față și cu 30 mm de pe anvelopele din spate.
Se estimează că acest lucru va economisi 5 kg la un set complet de patru anvelope, Pirelli proiectând, de asemenea, o „pierdere minimă” de aderență în același timp.
FIA caută mereu să facă mașinile de Formula 1 mai sigure, iar 2026 nu face excepție.
În ciuda faptului că mașinile sunt mai ușoare în general, există protecții sporite în jurul structurii de impact din față, o dublare a protecției în jurul celulei de combustibil, o creștere a sarcinii arcului de rulare de la 16G la 20G, cu lumini de siguranță laterale.
Apariția mașinilor cu specificații din 2022 a avut ca scop nu numai să se bazeze pe îmbunătățiri ale siguranței, ci și să facă mașinile mai „apte de curse” – iar mașinile F1 2026 caută să ducă acest lucru mai departe, conform FIA.
Însă, din ce se vede, spectacolul pare să fie lăsat pe locul al doilea, având în vedere scăderile unor parametri cheie, precum dimensiunea mașinilor și pneurilor, eliminarea DRS și trecerea spre „electrificare”.