Formula 1

Evenimentul care i-ar fi putut schimba destinul lui Senna

Sursă foto: captura youtube

In urma cu 25 de ani marele pilot brazilian Ayrton Senna uimea o lume intreaga prin decizia de a testa un monopost de IndyCar al echipei Penske.

Un gest vazut de multi ca unul strategic pentru a forta mana la momentul celor de la McLaren pentru acordarea unui nou contract in Formula 1.

Testul de o zi pe care Senna l-a facut in IndyCar a avut loc pe 20 decembrie 1992 pe traseul Firebird de langa Phoenix, statul american Arizona, iar la un sfert de veac de la acest eveniment unic a fost lansat un scurt metraj documentar pe aceasta tema. VIDEO aici.

Potrivit lui Roger Penske, patronul de atunci si de acum al echipei cu acelasi nume din IndyCar, povesteste ca aparitia lui Senna la volanul unui monopost din serie americana a fost posibila prin implicarea sponsorului Marlboro.

La momentul respectiv Marlboro era sponsor comun pentru Penske in IndyCar si pentru McLaren in Formula 1, iar Ayrton Senna era deja un zeu printre muritori.

La evenimentul privat au mai participat Emerson Fittipaldi, fostul mare campion din Marele Circ si IndyCar, Rick Mears, multiplu castigator al cursei de 500 mile de la Indianapolis, Roger Penske in calitate de propietar al echipei si un tanar canadian pe nume Paul Tracy, pilot aspirant la un volan in cadrul celebrei echipe americane.

Tracy povesteste ca la aparitia lui Senna isi luase gandul de la a pilota in viitor pentru Penske, insa destinul a facut ca brazilianul sa nu concureze niciodata in seria americana de monoposturi, desi dupa finalul carierei din Formula 1 in anii 90 IndyCar-ul reprezenta un miraj pentru pilotii Marelui Circ. De notorietate este cazul britanicului Nigel Mansell, pentru a oferi cel mai de succes exemplu.

Revenind la testul din Phoenix, martorii povestesc cum Senna a fost captivat de monopostul IndyCar inca de la prima vedere. Dupa ce Fittipaldi a incalzit masina prin cateva tururi de instalare, Senna a urca la volan si i-a incantat pe cei prezenti cu stilul sau inconfundabil.

Brazilianul a luat seama monopostului in primele 14 tururi, acesta fiind unul in stare bruta, fara niciun fel de ingerinta tehnologica precum exista inca de atunci in Formula 1. Senna ar fi exclamat ca se bucura in sfarsit de un pilotaj pur si ultimele 10 tururi le-a parcurs intr-un ritm care i-a permis sa bata timpul lui Fittipaldi.

Dupa testul IndyCar cei de la McLaren i-au pus pe masa lui Senna un nou contract, unul prin care brazilianul primea cate un milion de dolari la fiecare cursa in care a concurat.

Si sa nu uitam ca momentul evocat mai sus a avut loc dupa ce Senna castigase deja cele trei titluri mondiale din palmares si se afla intr-un moment de cumpana. La final de 1992 Senna se clasase doar pe patru in Formula 1, motorul Honda atasat monopostului McLaren dovedindu-se modest in performanta comparativ cu ceea ce ofereau Renault sau Ford.

Senna fusese ofertat in aceeasi perioada de Ferrari prin intermediul lui Niki Lauda, insa brazilianul a declinat oferta de a pilota in 1993 pentru Scuderie, preferand sa ramana la McLaren, echipa motorizata de Ford.

Alte stiri despre Ayrton Senna



Evenimentul care i-ar fi putut schimba destinul lui Senna