Povestea brazilianului Ayrton Senna în Formula 1 începe în anul 1984 când, dupa ce a testat pentru Williams, McLaren, Brabham si Toleman, a primit un volan la aceasta din urma echipa.
Peter Warr, pe vremea aceea manager la echipa Lotus, ar fi vrut sa-l aduca pe Senna în locul lui Nigel Mansell, dar sponsorul principal a impus imperativ necesitatea prezentei unui pilot britanic.
Senna a fost în carti si pentru un loc la Brabham, echipa condusa de italianul Flavio Briatore, însa liderul Nelson Piquet l-a preferat pe Roberto ”Pupo” Moreno în locul lui Ayrton, pe atunci un tânar pilot de doar 24 de ani.
În cele din urma Senna a ajuns la Toleman, o echipa noua în campionat si cu resurse financiare limitate, brazilianul primind un volan alaturi de venezueleanul Johnny Cecotto.
Cu un an în urma Senna câstigase titlul în Formula 3 Britanica la mare lupta cu favoritul lui Martin Brundel, Formula 3 Britanica fiind la vremea respectiva principala rampa de lansare a tinerilor piloti spre Marele Circ.
Debutul lui Senna în Formula 1 avut loc în cursa de casa de la Rio de Janeiro, iar primul punct în campionat a fost obtinut la doar a doua alergare, Marele Premiu al Africii de Sud, în conditiile în care brazilianul a acuzat puternice crampe musculare.
A urmat un alt punct în Marele Premiu al Belgiei, dupa care Senna a ratat calificarea în cursa din San Marino. Aceasta a fost prima si singura data în cariera brazilianului când acesta nu s-a calificat pe grila unui Mare Premiu.
Prima cursa de referinta pentru Senna a venit la Monte-Carlo pe ploaie, unde a încheiat pe un excelent si putin sperat loc doi dupa ce plecase al 13-lea de pe grila.
Cursa a fost oprita dupa doar 31 de tururi din cauza conditiilor meteo nefavorabile si victoria i-a revenit francezului Alain Prost, desi acesta fusese ajuns din urma de Senna si depasit în turul 32 care însa nu a mai fost luat în considerare.
Senna a mai bifat doua clasari pe podium în acel sezonu 1984, terminând pe trei în cursele din Marea Britanie si Portugalia, pentru ca la finalul sezonului sau de debut sa termine pe locul 9 la general cu un total de 13 puncte.
Relatia dintre Senna si echipa Toleman s-a încheiat abrupt dupa ce brazilianul a semnat cu Lotus pentru sezonul 1985 fara a-i anunta în prealabil pe oficialii de la Toleman.
Acestia i-au suspendat contractul, astfel ca Senna nu a mai participat la Marele Premiu al Italiei.
Astfel Senna a avut timp sa participe la cursa de 1000 de kilometri de la Nurburgring, unde a pilotat un model Porsche 956 al echipei Joest Racing alaturi de Henri Pescarolo si Stefan Johansson.