Extrasport

O lectie pentru comercianti, de Black Friday

Emag si-a facut mult PR in aceste zile, inainte de Black Friday, inclusiv printr-o lectie video in care chiar seful companiei explica modul in care se fac reducerile in Vinerea Neagra, pentru ca utilizatorii sa nu aiba impresia gresita ca se taie din pret dupa ce acesta a fost in prealabil umflat artificial. Explicatia este corecta, intentia este de asemenea corecta, nu neaga nimeni asta. Insa, problema in Romania de Black Friday este una interna, a comerciantilor, de strategie, pe care de data aceasta pot sa o explic eu, ca o lectie de pe cealalta parte a baricadei, cea de "consumator" - oricat de urat suna acest cuvant. 

Black Friday in Romania, ma refer exclusiv la segmentul magazinelor generaliste online "stil" Amazon, este conceput defectuos. 

Pe durata anului, magazinele in cauza maresc si micsoreaza preturi continuu, mai mult sau mai putin, asa cum se explica in materialul video de la emag. Insa, de Black Friday magazinele omit un lucru esential: in Vinerea Neagra nu mai este suficienta o promotie care a mai fost. Indiferent de modul in care pretul a fluctuat intr-un an pentru un produs, el nu are voie de Black Friday sa fie mai mare sau egal cu cel dintr-o reducere anterioara. Pe scurt, de BF un produs din promotie trebuie sa aiba cel mai mic pret din an.

E simplu. Si pentru asta nu trebuie decat sa dam un click la Amazon. Nu in SUA, pentru ca ne imbolnavim la ce preturi mici sunt acolo (un iPhone 6S costa in SUA mai putin decat iPhone 6 in Romania...), ci pe Amazon UK sau Germania. Aici vedem asa: reducerile cele mai mari sunt de Black Friday si exista stocuril suficiente.

Chiar daca inca se vinde, motivele pentru care Black Friday este din ce in ce mai putin un Black Friday adevarat in Romania, starnind frustrari si nemultumiri in randul cumparatorilor, sunt:

1. Reduceri insuficiente

In aceste zile pe Amazon UK este Black Friday. Produsele care intra in reduceri nu sunt ca la noi, mii de modele cu preturi usor reduse, ci mai putine modele si reduceri mai mari.

Un exemplu: Sony Xperia C4 SIM-Free are o reducere de 48% (foto sus) si costa la BF pe Amazon UK in jur de 720 de lei. Si vorbim de un telefon cat de cat decent, redus aproape la jumatate. Acelasi telefon costa la emag 1.349 de lei, redus, e drept nu in Black Friday.

Acum priviti daca magazinele online din Romania au avut sau nu de Black Friday vreo reducere de peste 40% la un telefon. Nu am vazut. Si, mai mult, priviti daca au avut o reducere de 40% la un telefon dorit, nu la Utok sau All View. Aici in mod cert nu au avut.

Asadar, lipsa unor reduceri importante pentru produse dezirabile este o fateta a lipsei de strategie.

2. Leapsa cu utilizatorii

A doua fateta, atunci cand mai scapa si la noi produse dezirabile cu niste reduceri mari, este cea a lipsei suficiente a stocurilor. Oricat unii sau altii stau sa trambiteze pe net pe post de P.R. ca stocurile sunt decente dar, vezi Doamne, reducerile mari sunt vanate pe loc de zecile sau sutele de mii de cumparatori aflati simultan online, nu sta in picioare. Stocurile nu sunt suficiente si asta e.

De ce nu sunt suficiente? Pentru ca daca emag are simultan in momente de varf aproape 200.000 de oameni online, asa cum am aflat azi, Amazon are milioane. Daca la emag singurele produse cu preturi de Black Friday s-au epuizat in 10 secunde, la Amazon Xperia s-a epuizat in ore. Iar Xperia este un exemplu generic, cine sta pe Amazon in aceste zile poate vedea ce reduceri mari sunt afisate sistematic, la ce produse si cat sunt disponibile pentru cumparare.

Nu exista produse pe Amazon care sa se epuizeze in minute. Toate stau cu orele de Black Friday. Pentru ca un mare retailer are timp un an de zile pentru un singur lucru: sa isi faca niste stocuri mari pe care sa le dea la preturi mici de BF. 

Am vorbit de emag in acest articol nu pentru a-l da ca exemplu total negativ. Pentru ca Emag a fost singurul retailer online generalist care a avut trei produse bune cu pret de Black Friday adevarat: Le repet: Xbox cu joc la 999 de lei, un SSD de 120GB la 99 de lei si, cu putina indulgenta, Apple-ul iPhone 6. In rest, nici un alt retailer nu a avut. Insa, la emag, cele trei s-au epuizat in 10-15 secunde. Magazinul s-a deschis la ora 8 si 23 de minute, iar la 8 si 23 de minute nu mai era nici unul disponibil, se dadusera.

Black Friday nu a existat la Altex, Media Galaxi, Flanco. A fost praf pe Clickshop sau Elefant. Iar lista e lunga.

Un BF 2016 mai bun?

Acestea fiind spuse, retailerii au timp incepand de acum ca la anul sa aiba de Black Friday pe gustul consumatorilor:
1. Mai putine produse, dar atractive si cu preturi reduse drastic
2. Stocuri suficiente 

A face un Black Friday cu stive de produse neinteresante si reduse cu o marja uzuala, a face un Black Friday cu doar trei produse care sa tina renumele zilei - dar cu un stoc infim - este gresit total.  Formula castigatoare ar fi un Black Friday cu 50 de produse atractive, care sa aiba stoc de o ora sau doua indiferent de numarul comenzilor simultane, iar reducerile sa fie pe masura renumelui zilei.

E drept, Black Friday a tinut asa pana acum. Nu stiu cat se va vinde anul acesta, dar senzatia este ca nu mai exista doar bucuria de a cumpara de Black Friday. Aceasta perceptie a fost inlocuita de intrebarea "ce si cu cat cumpar de Black Friday".

Indiferent de cat se va vinde acum, castigatorul din viitorul apropiat va trebui sa mizeze pe o strategie schimbata de Black Friday, daca va vrea sa castige cumparatorii frustrati din alte parti sau cumparatorii fericiti si inteligenti de pe Amazon. 



O lectie pentru comercianti, de Black Friday