Extrasport

Concluzia dupa Blak Friday de Romania: Nu mai asteptati Black Friday

Black Friday de Romania a lasat de dorit in 2015 pe segmentul IT. Majoritatea cumparatorilor au fost dezamagititi, insa magazinele s-au salvat pentru ca oamenii si-au pastrat banii pentru Vinerea Negra, sperand sa cumpere cu niste reduceri mai mari lucrurile de care aveau nevoie. Nu au gasit, dar au cumparat strangand din dinti. Pentru 2016 lucrurile trebuie sa se schimbe, iar daca nu se schimba cumparatorii trebuie sa nu uite ce a fost acum si sa taxeze la anul.

Black Friday a sosit, iar reducerile mari nu au venit. Cu putine exceptii si produse care s-au terminat in primele secunde avand stocuri mult prea mici. Am scris despre asta aici, aratand ce se intampla in paralel si pe Amazon. 

Black Friday a marcat in Romania o puternica miscare heirupista in presa online, iar aceasta coordonare a impins in fata interesul de a consuma, in ciuda faptului ca multa lume s-a prins de la inceput ca totul e slabut. Acum, la final, ne putem da seama ca avem un "Black Friday de Romania", la fel cum este si derbyul "Steaua - Dinamo", aruncat de unii in derizoriu prin adaugarea sintagmei de "derby de Romania". 

Pentru ca, la fel ca si in fotbal, la noi nu e ca la altii. La unii (a se citi Amazon) sunt reduceri  mari si stocuri decente. La noi a fost mai clar ca niciodata ca Black Friday nu este ziua cu cele mai mari reduceri din an. Iar multi au inteles si au simtit asta pe propria piele din portofel. Intreg anul 2015 a fost plin de reduceri (reduceri facute in general nu de vanzatori, ci de producatori), reduceri care au fost un castig pentru cei care aveau nevoie de diverse. 

Dar toata lumea astepta Black Friday, ziua cu adevaratele reduceri. Iar ea a venit cu reduceri similare sau mai mici fata de cele anterioare din an pentru 99% dintre produse. Magazinele de IT, cele care atrag prin aparaturi electronice (numite si gadgeturi), au fost insa salvate de perceptia pubicului si de banii tinuti in ideea gasirii unor reduceri de top de Black Friday. Oamenii, daca au tot asteptat, au si cumparat, ce era de facut?

O capcana interesanta: in ciuda nemultumirii, lumea si-a cumparat pentru ca isi planificase. Nu o spun eu, e suficient sa vorbiti cu prieteni. Sunt doar cativa care vor spune ca au prins preturile bune. Unii si-au luat pentru ca era in plan, altii pur si simplu  la nervi pentru ca ratasera produsele adevarat reduse, altii ca sa nu ramana cu mana goala de Black Friday.

Dar Black Friday inseamna sa iti iei ce nu ai nevoie, sa iti iei ceva in primul rand pentru ca are un pret foarte bun, o reducere cu care magazinele sunt datoare de Black Friday. Black Friday nu prespune o cheltuiala rationala, ci una irationala facuta pentru un pret irational de mic. Insa, Black Friday de Romania redefineste notiunea si devine o cumparatura irationala facuta pentru preturi rationale. 

Singurul magazin care si-a facut publice vanzarile, emag.ro, a raportat 202 de milioane de lei in week-endul de Black Friday, in crestere cu 37 de milioane de lei fata de anul trecut (conform unei clarificari a celor de la emag.ro cifrele sunt exclusiv pentru piata in Romania, ceea ce este un aspect important avand in vedere prezenta lor si in Bulgaria si Ungaria). Privind oferta emag, a fost slabuta, la fel ca si a celorlalte magazine IT. Cele mai bune cateva produse de la Emag s-au epuizat in 10-15 secunde. 

Ce va fi la anul? Dupa dusul rece din 2015, ar fi de anticipat rispirea euforiei si renuntarea romanilor de a astepta reduceri mari pentru Black Friday. Avand in vedere cum s-au desfasurat in acest an lucrurile, fara probleme cine are nevoie de aparatura IT in timpul anului o poate gasi urmarind pe termen scurt preturi si promotii uzuale, fara a sta 8-10-12 luni pentru un Black Friday fasait. Acum a mai fost mai clar ca niciodata. Si nu trebuie uitat. Dupa 4-5 ani de ameteala de Black Friday de Romania, multi trebuie sa se fi trezit si sa fi inteles: in Romania, Black Friday e sarbatoarea magazinelor, nu a cumparatorilor. Iar lucrurile trebuie intoarse.



Concluzia dupa Blak Friday de Romania: Nu mai asteptati Black Friday