Extrasport

Americanii pun pe butuci berea Bud Light. De ce nu și pe Nike? Despre bărbați, femei și antilope

Decizia de marketing din aprilie 2023 de a promova berea Bud Light cu ajutorul unei persoane „trasngender” (adică bărbat amputat să devină „femeie”) a dus la scăderi masive de vânzări, pe fondul unui boicot al cetățenilor din SUA. Nike, care a apelat ulterior la exact aceeași persoană, copiind ca maimuța strategia Bud Light, a trecut aparent mai neoservată pe moment.

Ce a dus aici? O persoană transgender (bărbat mutilat să devină „femeie”) a fost angajată de Bud Light pe sute de mii de euro să îi promoveze produsele. O companie uriașă a decis să aducă produsele sale în casele  majorități clienților săi  - bărbați și femei - prin imaginea unei persoane încurajate să își schimbe sexul în loc să fie îndrumată spre ajutor medical de specialitate, mai ales psihologic.

Întâi o mică lecție de biologie, genetică și știință pe înțelesul tuturor. Genurile naturale date pe acest pământ, cele create biologic și explicate de știință sunt următoarele, așa cum apar în cărți de specialitate precum cea din imaginea de mai sus:
1. Bărbați - prin cromozomii XY (X e cromozomul mare, iar Y are doar 25% din mărimea lui X)
2. Femei - prin cromozomii XX (un X „activ” și un X „inactiv” ca să fie pe înțelesul tuturor)  

Mai există mutații care nu schimbă sexul biologic, ci pot crea de exemplu infertilitate sau altele.

Restul genurilor, sexelor sunt povești și decizii politice. Nu știință, nu realitate, nu genetică. A purta XY și a te considera XX e egal cu a fi bărbat și a te considera antilopă. Până și săraca antilopă are XX și XY, ca mamifer. Ați văzut alt mamifer în afară de om care să ceară schimbare de la XX la XY sau invers?

Restul „genurilor” au nevoie de ajutor de specialitate adică bărbatul care se crede femeie nu are nevoie de operație de „schimbare de sex femeiesc”, cum bărbatul care se crede antilopă nu are nevoie de „operație de schimbare de sex antilopesc”.

Sunt nenumărate cazurile de schimbare de sex care dovedit cauzează traume și mai mari și drame și mai mari, ireversibile.

Aceste persoane au nevoie de specialiști care trebuie să vadă unde este problema la nivel psihologic, afectiv etc. Au nevoie de întrebări de genul „ce te face să te crezi antilopă?”, „ai avut traume cu antipole când erai mic?”, „uite, nu ești singur, ai prieteni, ești apreciat așa cum ești” etc., cam acolo e problema. Dar în nici un caz persoanele cu astfel de probleme nu au nevoie de o rețetă prin care trebuie să își cumpere coadă sau urechi de antilopă de la Farmacie. Și nici să meargă la Zoo.

Oamenii din Secolul al XXI-lea rescriu instoria celor două sexe  - determinate clar, anterior, de la creație - prin înțelegeri politice și prin negarea științei. Oamenii de știință nu ies să explice ce am explicat mai sus eu vorbind cu oameni de știință, jurnaliștii care înfățișează articole cum ar fi cele despre Bud Light și transexuali nu inserează note despre biologie și despre realitatea genetică indubitabilă, nu vorbesc despre ajutor psihologic, ci vorbesc despre „incluziunea” antilopei cu atâta naturalețe.

Toți pun umărul la incluziunea antilopelor, fără a se gândi că mâine chiar copilul lor va vedea reclama la Bud Light și va dori să devină antilopă. Dacă nu ar vedea-o, nu ar ști de antilope până pe la 20 de ani, când antilopa nu va fi decât un exponat izolat la Zoo pe lângă care treci și îl ajuți cu o mână de iarbă. Aici e miza, tinerii, de mici trebuie să se gândescă la antilope și să o ia pe arătură fără o puternică explicație în familie. Și să se mărească turma, în timp ce familia scade.

Fiecare articol despre închipuirile sexuale ale unora ar trebui să conțină o notă precum cea de mai sus în care să se explice știința, delimitând astfel închipuirea, fantasmagoria de realitatea genetică.

Dar nu avem așa ceva în articole, iar numărul de antilope crește, crește până vom deveni noi antilope, iar ei lei. Și atunci să te ții. 

Aceste rânduri nu neagă incluziunea. Tocmai că o încurajează, dar cu soluția corectă a unei îngrijiri medicale. Persoanele care au nevoie de ajutor sunt încurajate în fapt să cadă mai mult și să îi tragă și pe alții după ei, mai ales pe cei tineri. Normal, nu pe toți și nu deodată, ci pas cu pas. Toată lumea, indiferent de ceea ce se crede, are dreptul la viață, la loc de muncă, la condiții de trai, dar și la ajutor - acolo unde unii au nevoie mai mult decât alții și nu îl primesc.

Doar că oamenii de pe stradă din SUA au spus stop, cel puțin așa arată cifrele.

Reclamele puternice ale Bud cu bărbatul devenit „femeie” au creat o avalanșă de comentarii negative pe rețelele sociale, mai ales pe Twitter acolo unde lumea încă se poate exprima liber. Degeaba două persoane din top managementul Bud au fost date afară. Apoi, săptămână de săptămână vânzările Bud din magazine au scăzut constant, ajungând la final de aprilie să fie la minus -26% față de perioada precentă din 2022.

De ce s-a protestat? E simplu, așa e în marketing. 99,99% dintre clienți nu au rezonat cu noua imagine transexuală a Bud Light. De ce? Simplu, pentru că 100% sunt XX sau XY și 99,99% se și simt ca atare.

Se protestează și pe Netflix, Disney (campionul „incluziunii”) și HBO - afaceri care prezintă în filme relații din afara sferei științei, fără avertisment în sumarele peliculelor. Pierd abonați sau oamenii pur și simplu nu se mai uită până la capăt atunci când, brusc, se trezesc pe la mijloc cu antilopa în patul personajului principal care până atunci vorbise frumos despre dragoste și familie.

Mutarea Bud de a apela la un bărbat devenit „femeie” a fost copiată relativ rapid de Nike. Doar că scandalul Bud a eclipsat mutarea Nike. Dacă Nike o făcea puțin mai târziu, era interesant de văzut cum ar fi fost afectate și vânzările Nike, care se pare că vrea și ea să rămână să vândă către antilope, lei, leoparzi, muște și așa mai departe, dar mai puțin către bărbați și femei. Bărbații și femeile sau femeile și bărbații nu mai reprezintă o miză.

Ca idee, în reclama Nike de pe social media  un bărbat operat să devină „femeie” - fix același star de la Bud Light - a luat locul unei femei prezentând o bustieră pentru femei. Cum arăta? Exact ca o antilopă cu bustieră.

Vadim Cușnarencu



Americanii pun pe butuci berea Bud Light. De ce nu și pe Nike? Despre bărbați, femei și antilope