Ciclism

Fabian Cancellara castiga Turul Flandrei al doilea an consecutiv si devine Leu

Victorie de senzatie obtinuta de elvetianul Fabian Cancellara in Turul Flandrei, unde rutierul de la Trek a invins la sprint nu mai putin de trei belgieni. 

Purtator al numarului unu de concurs dupa victoria din 2013, Cancellara a fost primul care a declansat sprintul final dupa cateva momente in care cei patru finalisti s-au studiat ca pe velodrom. Greg van Avermaet (BMC), cel mai combativ rutier al finalului cursei, si Sep Vanmarcke (Belkin), omul care a dus cel mai putin trena in grupul de frunte, au completat podiumul.

Imagine memorabila cu Fabian Cancellara dupa ce s-a dat jos de pe bicicleta. Elvetianul a dat pe gat fara menajamente o sticla de bere sub privirile descumpanite ale lui Vanmarcke, unul dintre invinsii zilei.

Cancellara mai castigase Turul Flandrei in 2010 si 2013, iar prin acest al treilea succes a intrat in istoria cursei din nordul Belgiei, urmand a fi numit de azi inainte oficial Leu al Flandrei.

Mai mult decat atat, Cancellara i-a egalat pe Gino Bartali si Tom Boonen la capitolul victorii obtinute in clasicele monument din ciclismul mondial. Toti trei au fiecare cate sapte victorii la cel mai inalt nivel in cursele de o zi.

Cancellara a atacat decisiv alaturi de belgianul Sep Vanmarcke (Belkin) pe a treia si ultima trecere peste ascensiunea Oude Kwaremont pentru a face jonctiunea cu cei doi oameni desprinsi anterior, Greg van Avermaet si Stijn Vandenbergh, omul lui Tom Boonen trimis in recunoastere.

Vandenbergh a incercat sa se desprinda de ceilalti trei colegi de evadare pe ultimii kilometri de plat, insa nu a reusit sa faca diferenta, astfel ca finalul a fost decis la un sprint in patru.

Cancellara s-a dovedit a fi mai puternic si l-a intrecut dupa mai bine de sase ore de cursa pe Vanmarcke, in timp ce Van Avermaet s-a multumit cu pozitia a treia.

Mii de oameni au insotit caravana Turului Flandrei la startul din Brugge intr-o dimineata intunecata si racoroasa de primavara, iar in primii kilometri de cursa rutierii au avut de infruntat si pericolul unor sosele ude.

Evadarea zilei s-a format abia dupa prima ora de cursa si a fost formata din unsprezece rutieri, printre acestia si americanul Taylor Phinney (BMC), cel mai cunoscut dintre temerari.

Cursa nu a fost lipsita de incidente, Luke Durbridge (Orica-GreenEdge) si Johan LeBon (FDJ) fiind primii abandonati. Cea mai serioasa cazatura l-a avut in prim plan pe Johan Vansummeren (Garmin-Sharp), care a lovit in plin o batrana aflata pe o insula de trafic chiar in mijlocul plutonului. Femeia a ramas inconstienta pe sosea si ulterior a fost transportata in stare de inconstienta la spital, in timp ce fostul castigator din Paris-Roubaix a parasit intrecerea pe targa in ambulanta cu rani la cap.

De cazaturi nu au scapat nici Vanmarcke, Yaroslav Popovych sau Stijn Devolder, ultimii doi fiind locotenentii lui Cancellara de la Trek, insa rutierul elvetian a demonstrat inca o data ca are picioare de otel si ca se poate descurca foarte bine pe cont propriu.

Cursa a inceput cu adevarat in ultimii 45 din cei 259 de kilometri programati cand rutierii au ajuns pe Kanarieberg, a noua din cele 17 ascensiuni. Ritmul in frunte s-a inasprit considerabil, iar Matteo Trentin (Omega Pharma-Quick-Step) and Manuel Quinziato (BMC) si Bernhard Eisel (Sky) au atacat din pluton in urmarirea evadatilor. Grupul de frunte avea sa se pulverizeze pe lunga Oude Kwaremont (2.2 km), unde doar Daryl Impey (Orica-GreenEdge), Stig Broeckx (Lotto-Belisol) si Phinney au mai rezistat in fata.

Impey a ramas singur in fruntea cursei pe Koppenberg, insa in spate avea sa se realizeze o selectie importanta intre favoriti cu Nicki Terpstra, Boonen, Cancellara, Sagan, Vanmarcke, Geraint Thomas, John Degenkolb, Filippo Pozzato, Stybar si Vandenbergh in prim plan.

A urmat trecerea peste Taaienberg unde Boasson Hagen si Devenyns, doi rutieri ajunsi in grupul din fruntea cursei dintr-un al doilea mini pluton, au atacat si au preluat fraiele intrecerii, insa cu 33 de kilometri inaintea finalului cei doi au fost prinsi si 13 rutieri au format grupul principal.

Cand Van Avermaet si Vandenbergh au atacat niciunul dintre favoriti nu a reactionat si avansul acestora s-a intins pana la 58 de minute in conditiile in care doar rutierul lui BMC a dus trena.

Ritmul in grupul favoritilor a fost atat de scazut incat din spate au aparut si alti rutieri, pentru ca ulterior intreg grupul urmaritor sa-i ajunga pe Cancellara, Boonen, Sagan si ceilalti.

Atacul lui Cancellara pe Oude Kwaremont avea sa clarifice definitiv lucrurile intre favoriti, Boonen si Sagan fiind lipsiti de orice reactie. In cele din urma Boonen a recuperat din diferenta si a incheiat pe locul 7, la 35 de secunde in urma lui Cancellara, in timp ce Sagan a fost doar al 16-lea la un minut si 25 de secunde.

Bradley Wiggins, castigatorul din 2012 al Turului Frantei, s-a clasat pe locul 32 la un minut si 43 de secunde intarziere in raport cu invingatorul, insa pentru Sir Bradley a fost doar o cursa de pregatire fara prea mari ambitii.

Peste o saptamana urmeaza Paris-Roubaix, a doua mare clasica pe pavate si a treia cursa monument a sezonului. Fabian Cancellara incearca sa faca dubla si ramane de vazut cine si cum va reusi sa-l opreasca pe elvetian.



Fabian Cancellara castiga Turul Flandrei al doilea an consecutiv si devine Leu