Formula 1

Jules a urmat blestemul familiei Bianchi

Jules Bianchi, fostul pilot de la Marussia, a incetat din viata dupa 286 de zile de coma. Familia sa a fost lovita timp de doua generatii de tragedii din sporturile cu motor, insa Jules a ajuns din nou pe scena periculoasa a curselor auto, unde avea sa moara si el la doar 25 de ani. Tatal lui Jules a uitat prea multe si prea repede.

Bianchi a fost primul deces in Formula 1 dupa cel al lui Ayrton Senna de acum 21 de ani. Nu si-a aratat potentialul maxim in F1. In varsta de 25 de ani, Bianchi a suferit un grav accident care i-a cauzat leziuni neurologice severe, dupa ce a lovit un utilaj greu cu aproape 120km/h, anul trecut in octombrie, pe circuitul de la Suzuka, in timpul Marelui Premiu al Japoniei.

De atunci, talentatul pilot francez, care fusese scos din masina fara o zgarietura, fara vreo urma de lovitura, a ramas inconstient in timp ce familia se afla si se ruga langa el. Numai ca leziunile au fost prea severe, creierul fiind afectat la nivel neuronal si suferind stricaciuni celulare ireparabile, chiar daca acestea au fost invizibile la analize. 

"A luptat pana la final, asa a facut mereu, numai ca ieri lupta s-a terminat pentru el", au declarat tatal si sotia lui Jules Bianchi. 

Familia este devastata si spera sa nu mai treaca vreodata prin asa ceva. Asa va fi, oare? Pentru ca inainte de Jules, familia Bianchi a mai trecut prin accidente mortale pe pistele de viteza. Si, in ciuda opozitiei sau a unor pauze cauzate de aceste drame, membrii familiei Bianchi au uitat si au murit din nou pe trasee de viteza. 

[news-109875]

Unchiul lui Jules, Lucien Bianchi, a murit la varsta de 34 de ani intr-un Alfa Romeo, dupa ce masina sa a izbit un stalp de telegraf in timpul antrenamentelor de la Le Mans 24, din 1969. El avusese si 19 curse in F1, iar in 1968 luase locul 3 la Monaco. 

In ciuda mortii fratelui sau, tatal lui Jules si-a lasat baiatul in sporturile cu motor, ceea ce avea sa se dovedeasca a fi un gest fatal. In imaginea de mai jos, din 1996, apar Jules si tatal sau, Philippe, ambii avand un vis. 

In 1969, fratele bunicul lui Jules, triplu campion in Formula 3, a suferit arsuri severe dupa un accident brutal la Le Mans. La acel moment, bunicul lui Jules, Mauro, care are acum 77 de ani, a decis sa paraseasca sporturile cu motor. A jurat ca familia sa nu va mai suferi orori pe piste. De aceea i-a interzis fiului sau, Philippe, tatal lui Jules, sa devina pilot de curse.

Philippe a declarat in presa franceza anul trecut, la scurt timp dupa accidentul lui Jules, ca "familia nu dorea sa mai traiasca alte tragedii. Pe durata copilariei si adolescentei mele, sporturile cu motor erau in famile un tabu." 

Numai ca tanarul Jules iubea viteza. Iar Philippe a uitat totul. A uitat de fratele sau mort, a uitat de povetele tatalui sau, a uitat tot ce se petrecuse inainte in familie si si-a dat baiatul in karting de la varsta de trei ani. Jules a aratat un talent imediat. In ciuda riscurilor pe care le stia foarte bine, Philippe si-a lasat apoi fiul in Formula 1. Jules a inceput ca pilot de teste la Ferrari si apoi s-a mutat la Marussia, acum pe nume Manor, completand 34 de curse.

Anul trecut, la Monaco, Jules a sosit al noualea, o realizare uriasa, castigand pentru micuta echipa primele puncte din istorie in Formula 1. Numai ca cinci luni mai tarziu, pe 5 octombrie, cariera sa a fost incheiata in turul 43, pe circuitul japonez Suzuka. Masina sa a iesit de pe traseu si s-a proptit intr-un tractor aflat pe marginea pistei pentru a ridica masina Sauber a lui Adrian Sutil, iesita cu doua tururi inainte in decor. 

Oficial, cauza accidentului a fost neadaptarea vitezei lui Jules la conditiile de trafic si la steagurile galbene. Marussia nu a fost niciodata de acord cu concluzia anchetei oficiale. Federatia Internationala de Automobilism a fost aspru criticata pentru metoda confuza si inconsistenta de avertizare cu steagurile, dar si pentru faptul ca regulamentul permitea intrarea in apropierea pistei a unor utilaje grele. Organizatorii de la Suzuka au fost si ei criticati pentru ca nu au oprit cursa in ciuda conditiilor meteo foarte dificile, pe care le stiau foarte bine, din timp.

Conditiile meteo la momentul accidentului erau atroce, ploua torential iar in zona urma sa vina un taifun. De aceea Jules Bianchi nici nu a putut fi dus la spital cu un elicopter, ci a urmat un drum de 32 de minute intr-o ambulanta. 

A fost operat de urgenta pe creier in Japonia, iar in noiembrie a fost dus in Fanta, tot in coma. Timp de noua luni de zile lumea Formulei 1 si-a tinut respiratia, rugandu-se ca Jules sa scape.

Numai ca vineri, doctorii de la spitalul CHU din orasul natal al lui Jules, Nisa, au anuntat moartea sa.

Accidente fatale in F1

A fost al 25-lea decis dupa anul 1950 in Formula 1, un sport in care si-au pierdut viata sau au fost grav accidentate nume proeminente.

Niki Lauda, triplu campion mondial, a ramas in coma dupa ce a suferit arsuri ingrozitoare la Marele Premiu al Germaniei din august 1976. A revenit sase saptamani.

Gilles Villeneuve (Canada) si-a pierdut viata in 1982, fracturandu-si gatul dupa un impact suferit in masina sa Ferrari in Marele Premiu al Belgiei. 

Italianul Riccardo Paletti a murit in 1982, la a doua cursa din cariera in F1, intr-un accident pe linia de start de la Marele Premiu al Canadei. Eforturile de salvare au fost impiedicate cand masina sa a luat foc.

Roland Ratzenberger (33 de ani)  a intrat in zid cu 250km/h la Imola, in 1994, in calificarile Marelui Premiu al Statului San Marino, si si-a pierdut viata. 

Ayrton Senna, o legenda in F1, a murit la o zi dupa Ratzenberger, in cursa de la Imola, suferind un impact lateral dupa ce masina sa nu a mai putut fi controlata in timpul unui viraj la stanga si s-a dus direct in zid, ca teleghidata.



Jules a urmat blestemul familiei Bianchi