Atletism

Studiu: Pantofii de alegare scumpi nu sunt mai buni decat cei ieftini

Pasionatii de alergare cheltuiesc sume mari pe pantofii pe care sa ii foloseasca atunci cand fac miscare. Se merge pe ideea ca produsele scumpe sunt cele mai bune, protejeaza mai bine, rezista mai bine. Numai ca un studiu recent arata ca lucrurile nu stau asa. Sute de mii de pareri adunate de la alegatori arata ca pantofii ieftini sunt mai apreciati. 

Materialul a fost realizat de Jens Jakob Andersen, fost alergator de performanta, cel care detine si un blog de specialitate, RunRepeat.com. Am ramas in legatura cu el dupa ce am gasit interesant si i-am publicat pe site, in ianuarie 2015, un studiu legat de performantele superioare ale femeilor in a tine un ritm sustinut la maraton, in comparatie cu barbatii, care se "ard" mai repede si incetinesc.

Jens ne-a semnalat zilele trecute publicarea la el pe site a unui nou studiu, de data aceasta legat de calitatea pantofilor de alergare.

Rezultatele sunt bazate pe aproximativ 134.000 de pareri legate de 24 de branduri de pantofi sport si 391 de modele de pantofi de alergare. Interesant este ca rezultatele sunt adunate de Andersen pe o platforma independenta, in cadrul careia doar parerile cititorilor, ale celor care folosesc produsele in cauza sunt luate in calcul. La o asemenea baza de date de aproape 135.000 de review-uri, marja de eroare este extrem de mica, iar rezultatele pot fi luate drept unele de mare incredere, pentru ca provin asa cum am spus de la oameni, de la alergatori si nu de la companiile ce au interesul de a-si spori vanzarile. 

Studiul a adunat toate aceste review-uri, a compilat preturile de lista ale pantofilor de alergare si a ajuns la niste concluzii interesante. 

Oamenii cumpara pantofi scumpi pentru a avea un minus 8% in satisfactie

Privind cei mai ieftimi 10 pantofi de alergare in comparatie cu cei mai scumpi 10 rezultatele sunt surprinzatoare. Cei mai ieftini 10 pantofi au un pret mediu de lista de 61 de dolari, iar o satisfactie a utilizatorilor de 86 de puncte din 100 maxim posibile. 

Dintre cele 391 de perechi din studiu, doar 19% au adunat mai multe puncte de satisfactie decat media celor mai ieftine 10 perechi. 

Mergand mai departe, privind topul celor mai scumpi 10 pantofi de alergare, acestia au o medie de satisfactie in valoare de 79 de puncte, cu 7 puncte mai mica decat media celor mai ieftine 10 perechi, desi costa de trei ori mai mult. Cu alte cuvinte, oamenii cheltuiesc mai mult pe pantofi pentru a fi mai putin multiumiti. 

Cei mai scumpi 10 vs. cei mai ieftini 10

Graficul este mai jos, pe coloana din stanga sunt cei mai scumpi 10 pantofi, pe cea din dreapta cei mai ieftini 10. Pretul de lista este exprimat in dolari, pe coloana verde, iar langa el, pe galben, este gradul de satisfactie al utilizatorilor. 

Dupa cum se vede mai jos, marci precum Vivobarefoot sau Suauconi detin cele mai multe puncte de satisfactie si costa 60 de dolari. De asemenea, pantofii ieftini de la Nike si Adidas sunt cei mai apreciati la modelele ieftine, cele scumpe performand mult mai slab la capitolul satisfactie utilizatori. Toatele modelele care trec de 90 de puncte de satisfactie se afla pe lista pantofilor ieftini. 

 

Marcile cele mai apreciate raportate si la pret

Mai jos, un alt grafic interesant. Se observa marcile cele mai apreciate si cele mai evitate de alergatori, triate si dupa criteriul pret. In dreptunghiul stanga-sus, cel al celor mai apreciate marci care vand si ieftin doar Nike isi face aparitia, insa la limita de jos atat ca satisfactie cat si ca pret. De departe, marcile care sunt apreciate si au si preturil mici sunt Sketchers, Saucony, Merrell.

In ceea ce priveste marcile ieftine, dar neapreciate, acolo intra Puma, Reebok sau Adidas si, la limita cu categoria de mai sus, Asics. Cu mentiunea ca Adidas, la fel ca si Nike, sunt la granita dintre marcile ieftine si scumpe, adica au preturi peste medie. 

Jens Jakob Andersen spune ca "ne asteptam ca marcile specializate pe pantofi de alergare sa intreaca de departe marcile generaliste de sport, insa privind datele diferenta este mica. Marcile specializate le depasesc cu doar 2,8% pe cele generaliste".

"Nu este nici o problema daca o marca vinde produse foarte scumpe, insa este o problema cand acel pret include de fapt bani cheltuiti pe marketing, pentru niste produse pe care utitlizatorii de fapt le displac", mai spus el.

Alte doua grafice

Mai jos, doua grafice mai simple. Primul este pretul mediu per brand, iar al doilea satisfactia medie a utitlizator per brand. Se observa in al doilea grafic, cel al satisfactiei, ceea ce reiesea si mai sus: brandurile mai ieftine si pe care, sa fim sinceri, pana a citit acest articol in Romania putini le stiau, sunt mai apreciate. 

Concluzia studiului este ca pantofii de alergare scumpi nu sunt neaparat si cei mai buni. 

In Top 10 doar Nike intra pe ultimul loc la satisfactie. In rest sunt nume pe care noi, cei care alergam de placere, pentru miscare, in Romania, nu le cunoastem, nu le folosim, dar in mod cert trebuie sa le cautam mai mult. Cautarea are loc inclusiv pe siteuri ca Amazon UK sau Germania, acolo unde preturile sunt mai bine si piata mai mare, mai diversificata, mai corecta, iar costurile de transport pentru livrarea in Romania foarte mici (4-7-9 euro).

Mai exista varianta, pentru cei care nu doresc sa riste si sa incerce marci pe care nu le cunosc, sa se opteze pentru modelele ieftine de la brandurile mai cunoscute, de care conform studiului vor fi mult mai multumiti. Un Nike Dart de 60 de dolari si satisfactie 88 este de aproape patru ori mai ieftin decat un Nike Flyknit de 225 de dolari, cu o satisfactie similara - 89. Iar Nike Flyknit era in Europa mult mai scump, ajungand si la 250 de euro.

Saucony Cohesion (se gasesc pe Amazon.co.uk) costa in jur de 60 de euro si au satisfactie 96 in studiul lui Jens. Coletul ajunge in Romania in 4-12 zile si transportul costa 6 euro. 

Sunt variante pentru oamenii inteligenti care nu fac un sport din a arunca banii pe fereastra, ci fac un sport doar din alergare.



Studiu: Pantofii de alegare scumpi nu sunt mai buni decat cei ieftini